سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۰
سلامت نیوز : روز بیست و سوم مهر، روز عصای سفید است، روزی كه روشندلان جهان، طراوت، پویایی و نشاط را به جویبار زندگی فرامی خوانند آنان عصای خود را در دست همانند پرچمی به نشان استقلال به حركت درمی آورند و قدرت و نعمت خدایی را به تماشای تامل و تفكر دیگران می‌گذارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار ؛ عصای سفید از زمان جنگ جهانی اول، به عنوان نمادی برای نابینایان شناخته شد، هر چند که در کشورهای مختلف قوانین و نمادهای مختلفی برای استفاده و شناسایی نابینایان از این عصا وجود دارد، اما با توجه به اینکه رنگ سفید برای همگان به خوبی قابل دیدن است، برای پیشگیری از خطراتی که نابینایان را تهدید می‌کنند، این رنگ در تمام دنیا به عنوان عصای راهنمای آنها تصویب شده است. 15اكتبر روز جهانی نابینایان است و این روز بخاطر اهمیت به روشندین، توجه بیشتر به مشکیت آنها و ایجاد محیط‌های مناسب برای استفاده کنندگان از عصای سفید نامگذاری شده است.

در ری ا و د ی ای اده و ن از ا ود دارد، ا ا ر ای ن رو ا، ای ی از ا ن را ، ا ر در م د ای ی رای آ ه ا. ا رد اده ااد و اادی ات ار د و ً در ااع و ا د.اده از ان و درر و آ ن از ن اول ده ا، و اده از ی اوزی و ان دی ای ن از اول دد. نابینایی وضعیتی است که بیمار در آن ادراک بینایی ندارد و علت آن عوامل فیزیولوژیکی یا عوامل عصبی است. سازمان بهداشت جهانی حدس می‌زند در حال حاضر 35 میلیون نابینا در جهان زندگی می‌کند که 90 درصد از آنها در کشورهای در حال توسعه و بیشتر در آسیا و آفریقا می‌باشد که بیشتر در مناطق محروم و روستایی زندگی می‌کنند. خطر نابینایی در بسیاری از این مناطق بیشتر از کشورهای صنعتی توسعه یافته اروپا و آمریکا می‌باشند. در 6 ژانویه 2013 محققین بریتانیایی موفق به معالجه موش‌های نابینا شدند. آنها این عمل را با تزریق سلول‌های حساس به نور انجام دادند. پیرو آزمایش‌های بیشتر، این پژوهش می‌تواند موجبات بهبود بیمارانی که از رنگدانه‌ای شدن شبکیه چشم رنج می‌برند را حاصل نماید.به گفته كارشناسان و متخصصان پزشكی، بیماری ها، حوادث، كهولت سن و وراثت از مهم ترین عوامل نابینایی و كم بینایی است كه بر زندگی میلیون‌ها نفر در دنیا تاثیرمی گذارد، اگر چه راه‌های درمانِ اندكی برای نابینایی وجود دارد اما پیشگیری، راهی مطمئن برای جلوگیری از بروز این ضایعه به حساب می‌آید.

علل نابینایی در کشورهای در حال توسعه و پیشرفته با یکدیگر متفاوت است، 75 درصد نابینایی و اختییت بینایی در جوامع فقیر یا خیلی فقیر رخ میدهد و علت بروز 75 درصدی نابینایی و اختلالات بینایی در این مناطق آب مروارید، تنبلی چشم، عیوب انکساری و دید کم، تراخم و علل خاص نابینایی در کودکان است. نابینایی علاوه بر این که می‌تواند ارِثی باشد می‌تواند به دلایل مختلف بروز کند. دلایل مختلف بروز بیماری کوری بستگی به شرایط اجتماعی و جغرافیا دارد. در کشورهای توسعه یافته، نابینایی بیشتر به میزان پیری فرد بستگی دارد. آب مروارید یکی از علل بسیار شایع نابینایی در دنیا، آب مروارید است که به آسانی با هزینه مناسب و با جراحی قابل درمان است، حدود 50 درصد افراد نابینای جهان از بیماری آب مروارید رنج میبرند. آب مروارید کدر شدن عدسی چشم است و اقداماتی ساده مانند استفاده از عینک آفتابی و کیه لبه دار برای جلوگیری از رسیدن اشعه ماورای بنفش به چشم میتواند بروز آب مروارید را به تاخیر بیندازد.

همچنین حدود پنج میلیون و یكصد کودك در سراسر دنیا به خصوص در آفریقا و آسیا نابینا هستند، تشخیص سریع که عامل اصلی جهت پیشگیری از معلولیت بعدی کودك است، یکی از اولویتهای برنامه بینایی 2020 در توسعه مراکز مراقبت چشم اطفال است. همچنین حدود 124 میلیون نفر در دنیا از دید کم و عیوب انکساری رنج میبرند و میلیونها مورد از نابیناییهای موجود، ناشی از عیوب انکساری اصیح نشده است. آب سیاه، دومین عامل اصلی نابینایی در جهان است و میلیونها نفر در سال بر اثر ابتی به این بیماری مهلک در تاریکی فرو میروند، گلوکوم یا آب سیاه، این بیماری می‌تواند سبب آسیب عصب بینایی و در نتیجه کوری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha