سلامت نیوز : یک دامپزشک با تاکید بر اینکه اقدام به ذبح دام در فضایی خارج از کشتارگاه‌ها سلامت افراد را به خطر می‌اندازد، اظهار کرد: دکتر دامپزشک تنها فرد ذی صلاح جهت نظارت قانونی بر تعیین وضعیت بهداشتی و سلامت یک دام است.

دکتر ناصر علیدادی در گفت‌وگو با ایسنا ؛ با اشاره به تبریک عید قربان گفت: اقدام به ذبح دام به ویژه دام‌های سبک وزن همچون گوسفند، گوساله و ماکیان خارج از چرخه کشتارگاه‌ها و در منازل مسکونی همچنین معابر عمومی کاری اشتباه است که با توجه به شرایط فرهنگی جامعه و در مناسبت‌های خاص بسیار دیده می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: باید توجه داشت انجام این کار بدون نظارت دکتر دامپزشک که تنها فرد ذی صلاح جهت نظارت قانونی بر تعیین وضعیت بهداشتی و سلامت یک دام است، می‌تواند مخاطرات بهداشتی زیادی برای سلامت آحاد جامعه به ویژه کودکان حساس و سالمندان به دنبال داشته باشد.

معاینه دقیق دام پیش از ذبح و بررسی لاشه پس از اتمام کار ضرورت دارد

این عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بر اخذ تاریخچه دام، معاینه دقیق بالینی دام‌ها همچون مخاط، پوست و پوشش خارجی آنها توسط دکتر دامپزشک تاکید کرد و افزود: چنانچه دام‌ها در زمین گله خود بررسی شوند امکان مقایسه وضعیت در آنها آسانتر است. به طوری که چاقی، لاغری و افسردگی یا سرزندگی یک دام در میان سایر دام‌های مشابه گله بهتر نمایان می‌شود. لمس زواید عرضی مهره‌های کمری، ران‌ها، بازوها و اندازه شکم می‌تواند سرحالی، سلامت و کیفیت لاشه قابل استحصال را بیان کند.

وی با بیان اینکه ژولیدگی پوشش خارجی و راحت کنده شدن آن یکی از نکات منفی در سلامت گوسفندان به شمار می‌رود، اظهار داشت: ثبت دما، تعداد ضربان قلب و حرکات تنفس می‌تواند یک گام بلند در تشخیص وضعیت کلی بدن دام باشد. دمای بدن گوسفند بالغ باید کمتر از 39.5 درجه سانتی گراد باشد. همچنین تعداد ضربان قلب یک گوسفند بالغ بین 75 تا 85 و حرکات تنفس آن بین 25 تا 35 ضربه در دقیقه است.

دکتر علیدادی در پایان توجه به وضعیت عمومی لاشه‌ها را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: مشاهده لاغری، وارفتگی، آبدار بودن، پرخونی عمومی، خونریزی‌های گسترده در روی عضلات مختلف، اندام‌ها همچنین توجه به مخاط حلق، حنجره، مری، نای و مجاری تنفسی لاشه بسیار مهم است. زردی در لاشه می‌تواند نشانه بیماری‌های همولیتیک و مسمومیت باشد که در رباط گردن و سرخرگ آئورت بهتر دیده می‌شود. لازم به یاداوری است چنانچه لاشه در یخچال نگهداری شود بوی مشمئز کننده ناشی از تجمع مرضی بیلی روبین در طول زمان بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha