پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۴
کد خبر: 84797

در صورتی که درمان ها و اقدامات لازم در همان هنگام صورت نگیرد، مشکلات پوستی به دلیل خشکی هوا در فصل پاییز به شکلی شدیدتر نمایان می شود و افراد را به فکر درمان می اندازد.

مشکلات پوستی در پاییز تشدید می شود
سلامت نیوز : هنوز زمستان نیامده، پوستمان حسابی زمستانی شده و ​ خبری از طراوت روزهای قبل نیست. خشکی و احساس کشیدگی پوست صورت، پوسته‌پوسته‌شدن اطراف ناخن‌ها و دور لب‌ها و چروکیده‌شدن و ترک‌خوردن پوست از جمله مشکلات شایعی است که این روزها و ماه‌ها، افراد زیادی را درگیر می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ خیلی از این وضع ناراحت می شوند، اما تصور می کنند کاری از دستشان ساخته نیست و باید با تغییر آب و هوا بسازند. در صورتی که متخصصان پوست و مو می گویند به هیچ عنوان نباید اجازه دهید سرما و خشکی هوا، طراوت و شادابی پوست تان را از بین ببرد. آنها بر اهمیت مراقبت از پوست و مو و همین طور درمان بهنگام مشکلات پوستی تاکید می کنند و می گویند نباید نسبت به این تغییرات بی توجه باشید.

تغییر فصل و خشکی پوست

چرا وقتی فصل سرما از راه می رسد، قبل از هر چیزی وضع پوست و مو هم تغییر می کند و شفافیت و طراوتش را از دست می دهد؟ با گذشت چند روز از پاییز، بدون این که هوا خیلی سرد شده باشد، پوستمان خشک می شود و موها هم دیگر به نرمی و لطافت قبل نیست. دکتر زهره نیکبخت، متخصص پوست و مو در این باره به« جام جم» می گوید: تغییر فصل به دلیل خشکی هوا و همین طور سرمای شدید می تواند موجب ​خشکی پوست و مو شود. البته کسانی که سابقه درماتیت و اگزمای پوستی دارند، بیشتر در معرض صدمات ناشی از سرما و خشکی هوا قرار خواهند گرفت و علاوه بر این ها، افرادی که مشاغل خاصی داشته و در محیط های باز کار می کنند، ​ بیشتر باید مراقب پوستشان باشند.

این پزشک متخصص با تاکید بر اهمیت درمان بهنگام این مشکلات، یادآور می شود: در صورتی که توجهی به این وضع نداشته باشید و آنها را بموقع برطرف نکنید، ممکن است با مشکلات جدی تری مانند اگزما​ی شدید و درماتیت های گسترده پوستی مواجه شوید و خشک شدن مو، ایجاد موخوره و چندشاخه شدن موی سر نیز از مشکلاتی است که می تواند برایتان پیش بیاید.

مراقب پوستتان باشید

بروز کوچک ترین مشکلی در پوست و مو، نه تنها می تواند از نظر زیبایی مشکلاتی را ایجاد کند که حتی سلامت فرد را هم تهدید خواهد کرد. براین اساس، لازم است مراقبت های لازم را انجام دهید تا هیچ وقت پوست تان دچار چنین بیماری ها و مشکلاتی نشود. آن طور که دکتر نیکبخت می گوید: در صورت مراقبت از پوست و مو، براحتی می توان از بروز مشکلات، پیشگیری یا آنها را بموقع درمان کرد.

وی توصیه می کند همیشه پوست را مرطوب نگه دارید و اگر پوستتان خیلی خشک است، آن را کمی مرطوب و​ چرب کنید. برای حفظ شادابی و سلامت موها نیز باید از نرم کننده های مناسب و شامپوهای روزانه که ملایم تر از دیگر شامپوهاست، کمک بگیرید.

در مناطقی که هوا بسیار سرد است، برای این که پلک چشم و مژه ها هم آسیبی نبیند، بهتر است از عینک های محافظ استفاده کنید.

پاک کردن پوست هم به طور کلی، نباید به کمک صابون و بویژه صابون های قوی انجام شود. این متخصص پوست و مو با اشاره به این موضوع، می گوید: شستن آرایش صورت و بویژه دور چشم ها با صابون در طولانی مدت می تواند باعث چروکی بیش از حد و خشکی پوست شود؛ بنابراین شست وشوی ساده پوست با آب برای تمیز کردن صورت موثر است و برای پاک کردن آرایش هم استفاده از پاک کننده های سبک ​ مواد آرایشی مناسب خواهد بود.

خشکی، تمام نواحی پوست را تهدید می کند

فقط پوست صورت نیست که دچار خشکی می شود و باید مراقبش باشیم. دست ها، پاها و پوست دیگر نواحی بدن هم همین وضع را دارد و فقط کمتر از صورت مورد توجه قرار می گیرد.

به گفته دکتر نیکبخت، خشکی پوست در تمام نواحی بدن ممکن است ایجاد یا تشدید شود. بنابراین پوست تمام قسمت های بدن در معرض این مشکلات قرار دارد، اما در نواحی باز بدن مانند صورت و دست ها این وضع​ شدیدتر خواهد بود.

وی یادآور می شود: زمانی که پوست دست آسیب ببیند، سلول هایی که ناخن ها را می سازد و باعث رشد طولی آنها می شود هم صدمه خواهد دید. بنابراین ناخن ها هم ممکن است خشک شده یا روی آنها خطوط طولی ایجاد شود و همه این موارد نشان می دهد، دست ها و ناخن ها هم به مراقبت بیشتری نیاز دارد.

این متخصص پوست و مو می افزاید: پاشنه پا هم ممکن است در معرض خشکی باشد، اما متاسفانه بسیاری از افراد معمولا چندان توجهی به این قسمت از بدن ندارند. در حالی که از صبح تا شب به کمک پاهایمان راه می رویم و همه کارها را روی پا انجام می دهیم و به همین دلیل هم بیشتر باید مراقبش باشیم؛ بنابراین توصیه می شود هر شب پاها را بشویید و برای پاشنه ها از مواد نرم کننده استفاده کنید. در صورتی که خشکی پا با این شیوه ها بهبود پیدا نکرد ​لازم است به پزشک مراجعه کرده و به خود درمانی ادامه ندهید.

ضدآفتاب فقط ویژه تابستان نیست

مگر تابش آفتاب هم تابستان و زمستان دارد؟ مگر می شود نور خورشید را در فصل پاییز و زمستان نادیده گرفت و فقط به دلیل سرمای هوا، آن را به حساب نیاورد؟ اصلا مگر کار خورشید هم تعطیلی دارد که شش ماه کار کند و شش ماه استراحت؟! مسلما پاییز و زمستان هم آفتاب می تابد و به همین دلیل دکتر نیکبخت و دیگر متخصصان پوست و مو، بر استفاده از کرم های ضدآفتاب مناسب در تمام فصل های سال تاکید می کنند.

به گفته این متخصص پوست و مو، برخلاف تصور عموم افراد که فکر می کنند فقط در تابستان باید از کرم ضدآفتاب استفاده کرد، عوارض ناشی از اشعه ماورای بنفش در فصل زمستان بیشتر است و جذب آن حتی می تواند موجب بروز تاول هایی روی پوست فرد شود.

مشکلات پوستی در پاییز تشدید می شود

شاید گاهی به اشتباه تصور کنیم پاییز و زمستان فصل درمان مشکلاتی است که در طول تابستان ایجاد شده است. در حالی که به گفته دکتر نیکبخت، در تابستان هم اگر مشکلی برای پوست ایجاد شود، باید برای درمان آن اقدام کرد. در صورتی که درمان ها و اقدامات لازم در همان هنگام صورت نگیرد، مشکلات پوستی به دلیل خشکی هوا در فصل پاییز به شکلی شدیدتر نمایان می شود و افراد را به فکر درمان می اندازد.

این متخصص پوست و مو توصیه می کند زمانی که با مشکلی مانند خشکی پوست و مو، ایجاد ترک های پوستی، شکنندگی ناخن و چند شاخه شدن موها مواجه شدید، به کمک کرم ها و نرم کننده های مناسب وضع را بهبود ببخشید، اما در صورتی که استفاده از این محصولات هم جوابگو نبود و مرحله درمان های ساده تاثیری نداشت،​ به پزشک مراجعه و برای درمان با او مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha