سلامت نیوز : در نشست صبحانه‌ کاری که در محل سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری مشترک میان این سازمان و سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، به امضای طرفین رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم  ؛ در این جلسه که با حضور دکتر احمد اکبری، (معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران)، دکتر علیرضا زالی، (رئیس سازمان نظام پزشکی)، دکتر محمود فاضل (نایب رئیس شورایعالی سازمان نظام پزشکی)، دکتر عبدالرضا صمیمی (قائم مقام و معاون توسعه و فناوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی)، پروفسور نسرین معظمی (استاد بیوتکنولوژی و عضو هیات علمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران)، دکتر داود اُمی (معاون آموزشی و پژوهشی سازمان)، دکتر مهناز مظاهری اسدی (رئیس پژوهشکده زیست فناوری)، دکتر محمود مولانژاد (مدیر روابط بین الملل سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و رئیس IOR)، مهندس پدیده نادری (مدیر تحقیق و توسعه گروه بین المللی توسعه پایدار) و مهندس علی جوادی پویا (مدیرعامل گروه بین المللی توسعه پایدار و مدیر منطقه ای غرب آسیای یوروسرت) برگزار شده بود، رسالت هر دو سازمان بیان شد و ایجاد و گسترش مرکز توسعه پایدار نظام سلامت، به عنوان محور نشست، مورد بحث قرار گرفت.

دکتر اکبری، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران به عنوان میزبان جلسه، بحث را با قدردانی از زحمات سازمان نظام پزشکی و جامعه پزشکان آغاز کرد و با نمایش ویدئوکلیپی از فعالیت های سازمان پژوهش ها گفت: هر قدمی که در کشور برداشته می شود، باید در راستای دستیابی به مفهوم توسعه پایدار باشد.

دکتر زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به شروع دوره نوینی در فعالیت های سازمان نظام پزشکی گفت: عمده مصادیق این فضای جدید، ایجاد بخش های آموزشی و پژوهشی با حمایت های معنوی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران است.

وی افزود:برای توسعه امر آموزش و پژوهش، باید از توسعه پایدار مدد جست که یکی از مباحث مطرح در جهان امروز، چه در کشورهای توسعه یافته و چه در حال توسعه است.

دکتر زالی با اشاره به نگاه آینده نگرانه به توسعه پایدار، اضافه کرد:با همفکری خانم پروفسور معظمی و همیاری آقای مهندس پویا، مسیر درستی برای رجحان تکالیف آموزشی و پژوهشی بر تکالیف کلیشه ای شکل گرفته است که می تواند موجب ایجاد یک مرکز پژوهشی منطقه ای (Regional Research Institute) شود.

پروفسور معظمی، استاد بیوتکنولوژی و عضو هیات علمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، دستیابی به سلامت پایدار را یکی از اهداف مهم برنامه توسعه هزاره سوم برشمرد و گفت: برای تحقق این هدف در سازمان پژوهش ها، دو مرکز محصولات ضدپیری (Anti Ageing Products)  و تغذیه پیشرفته (Advanced Nutrition) پیش بینی شده است که باتوجه به پیشروی جمعیت به سوی پیری و پتانسیل کشور در استفاده از نیروی متخصص خود، مسائلی حائز اهمیت هستند.

وی افزود:این فرصتی برای سازمان است تا هم جایگاه خود را بهتر بشناسد و هم در کنار مجموعه نظام پزشکی قرار بگیرد.

عضو هیات علمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران اظهار کرد:تولید واکسن های مورد نیاز برای جامعه اسلامی با وجود سابقه 80 ساله ایران در تولید واکسن، حمایت مالی بانک توسعه اسلامی و اینکه هزینه ای را برای کشور در بر نخواهد داشت، فرصتی استثنایی محسوب می شود.

دکتر صمیمی، قائم مقام و معاون توسعه و فناوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی با اشاره به حرکت سازمان پژوهش ها به سوی توسعه پایدار، گفت:باتوجه به هفت پژوهشکده ای که در سازمان به کارهای پژوهشی مشغول هستند، جهت دادن به فعالیت ها در راستای توسعه پایدار، امری الزامی است.

وی ایجاد مرکز توسعه پایدار نظام سلامت را جزو اولویت های کار سازمان دانست و افزود: هم افزایی میان دو سازمان نظام پزشکی و پژوهش های علمی و صنعتی کشور، درحقیقت، پیشگیری از موازی کاری ا ست.

دکتر فاضل، نایب رئیس شورایعالی سازمان نظام پزشکی با به فال نیک گرفتن این جلسه، گفت: درخواست ما در سازمان نظام پزشکی، فوریت دادن به اجرای این طرح است؛ چراکه آنچه در این سازمان، هم در بعد حاکمیتی و هم در بعد صنفی دارای اهمیت و اولویت می باشد، دفاع از حقوق بیماران است که با این طرح می تواند محقق شود.

سخنران بعدی نشست، مهندس پویا، مدیر منطقه ای غرب آسیای یوروسرت و مدیرعامل گروه بین المللی توسعه پایدار به عنوان سازمان پیشنهاددهنده و تسهیل کننده این همکاری، با اشاره به مفهوم انسان سالم، محور توسعه، گفت: «سازمان صنفی نظام پزشکی یکی از نمادهای توسعه در کشور است که قصد دارد گامی بزرگ در مسیر توسعه ی پایدار بردارد.»

وی افزود:سازمان پژوهش های علمی و صنعتی نیز به عنوان یک نهاد پژوهش محور (Research Oriented) می تواند پیشرانه  این مسیر است.

مدیرعامل گروه بین المللی توسعه پایدار، در توضیح آفات توسعه نیافتگی در کشورهای در حال توسعه گفت: یکی از آفات توسعه این است که بیشتر کشورهایی که به مرحله توسعه یافتگی نرسیده اند، تنها به آموزش به شیوه های کلیشه ای می پردازند و از پژوهش غافلند.

مهندس پویا افزود: با همکاری و هم افزایی دو سازمان و درنتیجه تاسیس پژوهشکده های مشترک، یکی دیگر از آفات توسعه، یعنی نبود یکپارچگی میان نهادهای اثرگذار نیز مرتفع می گردد.

در پایان جلسه و در راستای اسناد بالادستی کشور، از جمله قانون اساسی، برنامه پنجم توسعه، سند چشم انداز 1404 و همچنین در جهت مأموریت و رسالت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تقید آن به پیاده سازی اهداف توسعه هزاره سوم و تعریف عام سازمان بهداشت جهانی (WHO) از سلامت (داشتن سلامت جسمی، اجتماعی، روانی و معنوی) و اعتقاد به اینکه سلامت محور توسعه پایدار است، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران به نمایندگی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان نهاد حاکمیتی و سازمان نظام پزشکی به عنوان نهادی با وظیفه دوگانه حاکمیتی و صنفی، با رویکرد توسعه ای، هم افزایی، حفظ یکپارچگی و پرهیز از موازی کاری و مراقبت از منابع ملی، محورهای همکاری دوجانبه خود را در متن تفاهم نامه بدین شرح ذکر کردند:

-انجام طرح های تحقیقاتی و توسعه فناوری مشترک.
 
-توسعه همکاری های مشترک در سطح ملی و بین المللی.

-برگزاری همایش ها، نشست های علمی و کارگاه های آموزشی و پژوهشی بصورت مشترک در سطوح ملی و بین المللی.

-حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی با موضوعات مورد علاقه طرفین.

-ایجاد زمینه های مناسب جهت بهره گیری از توانمندی ها و خدمات، از قبیل تجهیزات پژوهشی، آزمایشگاهی، کارگاهی، کتابخانه ای، شبکه علمی کشور، ارتباطات بین المللی و ...

-انتقال تجربیات و نیازهای سازمان و بالعکس و تبادل افکار و اطلاعات.

-چاپ مقالات، تالیف، ترجمه و انتشار کتب و نشریات.
 
-ارائه برنامه توسعه فناوری و مشاوره علمی و پژوهشی جهت پروژه های مطالعاتی و پژوهشی برحسب مورد.

-مشاوره در زمینه شناسایی و تعریف نیازهای پژوهشی و فناوری حوزه سلامت.
 
-برنامه ریزی و ایجاد فرصت های مطالعاتی و دوره های تحصیلات تکمیلی.

-همکاری در ارتباط با ثبت اختراعات و مالکیت های فکری (داخل و خارج از کشور)، فرآیند تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی و حمایت از تشکیل شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و شهرک های دانش و سلامت.
 
-تاسیس پژوهشکده ها و مراکز پژوهشی مشترک از جمله:

1) مرکز ملی توسعه ی پایدار نظام سلامت کشور
National Center for Sustainable Development of Health

2) مرکز منطقه ای محصولات ضد پیری و تغذیه ی پیشرفته
Regional Center for Anti Ageing Products and Advanced Nutrition

3) مرکز منطقه ای پژوهش و تولید واکسن ها
 Regional Center for Research and Production of Vaccines

-همکاری در زمینه فناوری اطلاعات و استفاده از شبکه علمی کشور.
 
-استفاده نظام پزشکی از مرکز همایش ها و امکانات رفاهی سازمان.
 
-همکاری در برنامه ریزی و ایجاد یک قطب (Hub) برای هماهنگی و هم افزایی جهت امتیازات دریافتی (Licenses) برای حوزه سلامت در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران.

-همکاری در تولید مواد اولیه و فرآورده های حوزه سلامت.
 
-تجمیع توانمندی های علمی و فنی مورد نیاز حوزه سلامت در سطح کشور.

-تدوین و به روز رسانی استاندارد ها و روش کارهای مرتبط.

-تلاش در جهت تولید دانش فنی مرتبط با حوزه سلامت کشور.

-تهیه و ارائه دانش فنی ساخت انواع تجهیزات کلیدی و راهبردی مورد استفاده در حوزه سلامت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha