سلامت نیوز: مدیر گروه اقتصاد و مدیریت دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در کیفیت فرآورده های دارویی نواقصی را داریم گفت: بخش عمده مشکلات در صنعت داروسازی ریشه در سیاست های غلط وزارت بهداشت دارد و قیمت گذاری در فروش دارو باعث کاهش کیفیت دارو در داخل شده است.

دکتر عباس کبریایی زاده در گفت و گو با ایسنا با بیان تاکید بر این مطلب که استفاده و بهره گیری ظرفیت های موجود در داخل کشور به ویژه در زمینه دارو یک دارایی ملی محسوب می شود، گفت: حمایت کردن از ظرفیت های موجود بسیار با اهمیت است چرا که آسایش و دسترسی برای مردم و کشور فراهم می کند و اطمینان خاطر می دهد که در مواقع بحران ها دچار کمبود و مشکل نمی شویم .

مدیر گروه اقتصاد و مدیریت دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تحریم های بین المللی و نوسانات ارز گفت: این شواهد بیانگر آنست که باید از ظرفیت های موجود حمایت و زیر ساخت های صنعت دارو سازی را در کشور توسعه دهیم تا همانند زمان جنگ که نشان دادیم توان رفع مشکلات خود را داریم در بحرانها نیز این توان از خود بروز دهیم.

دکتر کبریایی زاده با بیان این مطلب که متاسفانه در سالهای اخیر به صنعت داروسازی این سرمایه ملی توجهی نشده است اظهارداشت: علی رغم اینکه بیش از 95 درصد داروی کشور تولید داخل است ، متاسفانه در قیمت گذاری داروهای تولید داخل کم توجهی می شود و روشهای قیمت گذاری به ضرر صنایع تولید در داخل است و این اجهاف در صنایع دارویی کشور است.

وی افزود: به عنوان مثال قیمت دارویی ژنریک ایرانی حداقل پنج برابر از داروی ژنریک قبرسی یا ترکیه ای در بازار ایران کمتر است و این شرایط قیمت گذاری مصداق "مرغ همسایه غاز است" را در ذهن تداعی می کند.

مدیر گروه اقتصاد و مدیریت دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: ویتامین ها و مکمل های اطفال که از کشورهای منطقه مانند ترکیه و امارات وارد کشور و به نام ساخت کشورهای اروپایی به بیش از 5 تا 8 برابر به فروش می رسد در حالی که از حداقل های استاندارد نیز برخوردار نیستند.

دکتر کبریایی‌زاده بیان کرد: ویتامین و مکمل‌های ایرانی با توجه به نیازهای بدن کودکان فرمولاسیون و ساخته می شوند، در حالی که مکمل‌های خارجی برای خوش طعم و خوش رنگ کردن شربت از مقدار مواد موثره می کاهند، به عنوان مثال آهن ایرانی بدمزه است اما لااقل وقتی به کودک داده می شود، می دانیم میزان لازم ‌آهن را دریافت می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه قطعا در کیفیت فرآورده های دارویی کمبودهای را داریم، گفت: بخش عمده مشکلات در صنعت داروسازی ریشه ساختار ناآکارمد مالکیت صنایع دارویی و روش‌های ناکارآمد وزارت بهداشت در توسعه صنعت داروسازی کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha