سلامت نیوز : چندین عامل در زندگی افراد وجود دارد که سلامت روانی و روحی آن‌ها را تخریب ‌می‌کند. دکتر دان بوز، روانشناس سلامت در مرکز پزشکی نیویورک در Health magazine موارد را به صورت خلاصه‌وار ذکر کرده است:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار ؛ بدترین دشمن، خود ما هستیم: ذهن و خلق و خوی ما مشتاقانه به جهان اطراف حساس است. پیشامدهای ناراحت‌کننده زندگی مانند مرگ عزیزان، جدایی و... ما را اندوهگین و افسرده می‌کند، البته زندگی روزمره و الگوهای فکری ما نیز تاثیرات زیادی بر حالات ما دارند. عادت‌های بد مانند کم‌خوابی، نوشیدن الکل و غرغر کردن می‌تواند سلامتی ذهنی ما را خدشه‌دار کند که در روانشناسی از آن به معنای افسردگی نام می‌برند.

راهکار: سعی کنید با دوستان و عزیزان‌تان ارتباط برقرار کنید حتی برای چند دقیقه قهوه خوردن. روابط اجتماعی نشاط‌بخش هستند و بیشتر اوقات از چیزی که انتظارش را داریم بیشتر نصیب‌مان می‌شود.

ورزش نکردن: علاوه بر روی فرم نگهداشتن بدن، فعالیت‌های فیزیکی نقش کلیدی در سرپا نگه داشتن روحیه دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد ورزش حتی می‌تواند علائم افسردگی و اضطراب را کاهش دهد. ورزش منظم ثابت کرده که تاثیر مثبتی روی مواد شیمیایی مغز و هورمون‌های اخلاقی دارد و حتی می‌تواند مزایای روحی و روانی داشته باشد مانند افزایش اعتماد به نفس.

راهکار: اگر تلاش می‌کنید که یک برنامه تمرین ورزش داشته باشید ممکن است بیش از حد ایده‌تان بلندپروازانه باشد. برای شروع 15 تا 20 دقیقه پیاده‌روی کنید. تحقیقات نشان می‌دهد حتی سبک‌ترین ورزش‌های روزانه به بهبود خلق و خو کمک می‌کند.

بی‌نظمی: ریخت و پاش در منزل می‌تواند یک منبع نامحسوس برای پریشانی روانی باشد. به هم ریختگی و آشفتگی وسایل به ما احساس سردرگمی می‌دهند. سردرگمی و بی‌نظمی با افسردگی، اضطراب و حتی افزایش وزن رابطه دارد.

راهکار: اگر از وسیله‌ای به مدت یک سال استفاده نکرده‌اید آن را به دیگران ببخشید. و به جای خرج کردن پول‌تان برای خرید وسایل بیشتر، آن را برای یک شام خاص یا مسافرت خرج کنید.

نداشتن خواب کافی: افرادی که خواب کافی ندارند با کم‌خلقی، استرس و ناراحتی در روز بعد مسلما آشنا هستند. اگر کمبود خواب و اختلالات مزمن شود، خطر ابتلا به افسردگی یا اختلالات اضطرابی را در فرد افزایش می‌دهد.

راهکار: خواب را در اولویت قرار دهید و رفتارهای خواب سالم را تمرین کنید مثل کاهش مصرف قهوه و همچنین کنترل کردن استفاده از کامپیوتر، تبلت و گوشی‌های هوشمند در آخر شب. نور آبی ساطع شده توسط این دستگاه‌ها هورمون خواب «ملاتونین» را فرو می‌نشاند و ریتم شبانه‌روزی را مختل می‌کند.

چشم و هم‌چشمی کردن: همیشه مقایسه کردن درآمد یا دارایی خود با دیگران یکی از دلایلی است که شادی را از افراد می‌گیرد. طمع کردن به ثروت دیگران باعث نارضایتی می‌شود. یادتان باشد رابطه بین درآمد و شادی در واقع بسیار ضعیف‌تر از چیزی است که ما فکر می‌کنیم.

راهکار: سپاسگزاری را هرگز فراموش نکنید. مطالعات نشان داده‌اند که تمرینات ساده مثل نگه داشتن نوشته‌های قدردانی یا نوشتن نامه‌ای به یک عزیز، رضایت، خوشبینی و شادی بیشتری همراه دارد.

افکار وسواسی: فکر کردن به چیزی به صورت مکرر به بدن و مغز استرس ناشناخته‌ای به‌عنوان مبارزه با پرواز می‌فرستد. تنفس و ضربان قلب شما تند می‌شود، بدن هورمون‌های استرس آدرنالین و کورتیزول تولید می‌کند که بسیار زمان‌بر است تا تلفات ناشی از آن در جسم و روح از بین برود.

راهکار: یاد بگیرید که افکار غالب‌تان را به رسمیت بشناسید. با خود تمرین کنید تا از این مسیرهای وسواسی دوری کنید. یک دستبند پلاستیکی به مچ خود ببندید و به‌عنوان یادآوری و هر زمان که درگیر افکار مزاحم شدید دستبند را عقب بکشید، این راهی است که متخصصان آمریکایی برای جلوگیری از فکر کردن و تغییر مسیر ذهن خود پیشنهاد می‌دهند.
نگهداری خشم: خشم و سرخوردگی واکنش‌های کاملا طبیعی به چالش‌های اجتناب‌ناپذیر زندگی است. اما زمانی که این احساسات را سرکوب می‌کنید و اجازه می‌دهید خشم و نارضایتی‌تان انباشته شود، می تواند نتیجه معکوس دهد. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که خشم سرکوب شده و افکار عصبانی با علائم‌افسردگی همراه است.

راهکار: بیان احساسات منفی مهم است اما تنها در روش‌های مناسب. اگر شما می‌توانید خشم خود را در شیوه‌ای قاطعانه اما آرام بیان کنید، احتمالا احساس بهتری پس از آن خواهید داشت. اگر از عهده این کار برنمی‌آیید بهترین کار این است که خشم را کنار بگذارید. بخشیدن باعث سلامت روان می‌شود.

کار کردن بیش از اندازه: زمانی که کار و زندگی در تعادل نیست ما درگیر تنش می‌شویم و مشکلات سلامت روانی آغاز می‌شود. مطالعه‌ای که در سال 2012 روی کارمندان بریتانیا صورت گرفت نشان داد که کار کردن بیش از 11 ساعت در روز احتمال آن‌که فرد را افسرده کند دو برابر از سایر افراد است.

راهکار: با دقت درباره ارزش‌ها و اولویت‌هایتان فکر کنید و مطمئن شوید که برنامه‌تان طبق آن پیش می‌رود. زمانی را برای خانواده، دوستان‌تان و سرگرمی‌هایتان قرار دهید همان‌گونه که برای یک جلسه کاری وقت می‌گذارید.

در خانه ماندن: در خانه ماندن و گوشه‌گیری ما را از ملزومات سلامت روانی محروم می‌کنند. ویتامین D که منبع سرشار آن خورشید است برای ضد افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به صورت ماهیتی ناخودآگاه فرد را آرام می‌کند.

راهکار: از خانه بیرون بروید، در فضای سبز پیاده‌روی کنید یا در صورت امکان در زمان ناهار از محل کارتان فاصله بگیرید. حتی 15 دقیقه تابیدن نور خورشید، بسیار کمک‌کننده است.

انزوای اجتماعی: تنهایی از علائم شایع افسردگی است و روابط خوب از افسردگی جلوگیری می‌کند و باعث خوشحالی می‌شود.

راهکار: زمان‌هایی که از شما دعوت می‌شود که به میهمانی یا مراسم خاصی بروید، امتناع نکنید. سعی کنید جمع‌های دوستانه داشته باشید و راحت ارتباط برقرار کنید.

کمال‌گرایی: تلاش برای عالی و کامل بودن در هر کاری که انجام می‌دهید چه برای سخنرانی باشد یا برگزاری شام، دستورالعملی برای ناامیدی و عزت نفس پایین است. بنابراین تعجب‌آور نیست که ایده‌آل‌گرایی با مشکلات روحی و روانی از جمله افسردگی، اضطراب و اختلالات تغذیه در ارتباط است.

راهکار: به جای عالی بودن، تلاشی سالم را هدف قرار دهید. این به آن معناست که داشتن اهداف قابل دسترس، منجر به استقبال از اشتباهات و بیشتر از همه لذت بردن از مسیرتان نه فقط مقصد می‌شود.

منفی‌گرایی: میزان امیدواری و خوشبینی درباره جهان، بسیار رضایت‌بخش است. افراد بدبینی که نیمه‌خالی لیوان را می‌بینند بیشتر در معرض افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب و دیگر مشکلات هستند.

راهکار: تمرکز بر موارد مثبت را تمرین کنید. اگر شاد نشدید وانمود کنید تا شاد شوید مطالعات نشان می‌دهد لبخند زدن در واقع باعث می‌شود شما احساس شادتر و خوشبینانه‌تری درباره حال و آینده داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha