سلامت نیوز : شادکامی در زندگی عوامل مختلفی دارد، عواملی که با بیشتر آن آشنا نیستیم و به همین دلیل فقط به راه های کلیشه ای رسیدن به شادکامی می اندیشیم اما باید توجه کرد برای رسیدن به شادکامی راه های بسیاری وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ محمد حسن اشرف مشاور و کارشناس خانواده معتقد است معنا دادن به زندگی و داشتن هدف می تواند به شادکامی فرد کمک کند، او در ادامه بیشتر توضیح می دهد.

معنا بخشی به زندگی

«من برای چه هدفی کار می کنم؟ صرف نظر از عنوان شغل یا کاری که به آن مشغولم، صرف نظر از پولی که در ازای کارم می گیرم، به نظر خودم من الان دارم چه کار می کنم؟ در کل من در این جهان چه کار می کنم و به چه دردی می خورم؟ هدف من در این زندگی چیست؟ پاسخ هایی که به این سوالات می دهیم معمولا منحصر به فرد و خاص خود ماست. ممکن است 3 معلم که در یک مدرسه تدریس می کنند به این سوالات پاسخ های متفاوتی بدهند. پاسخ منحصر به فرد و خاص خود ما به این سوالات، معنای زندگی ماست.»معنا داشتن زندگی برای فرد و اندیشیدن به آن یکی از متغیرهای تعیین کننده شادی است. افرادی که معنایی در زندگی خود دارند این ویژگی ها را دارند:

* راحت تر با سختی ها و ناملایمات کنار می آیند.

* می توانند اهداف طولانی و یا عادت های مثبت و رفتارهای سازنده را برای مدت ها حفظ کنند.

* در طول روز یا هفته و ماه، نوسان های فکری و احساسی کمتری تجربه می کنند.

* احساس شادمانی بیشتری تجربه خواهند کرد.

اما توصیه هایی که در ادامه می آید به شما برای یافتن معنای زندگی تان کمک می کند:

1- معنای زندگی را نمی توان در بسته و از پیش آماده در جایی یافت بلکه باید آن را ساخت.

2- معنای زندگی معمولا از اتفاقات مهم و اثرگذار زندگی هریک از ما ناشی می شود. در صورتی که احساس می کنید معنای زندگی تان گم شده است آن را در لحظات مهم زندگی تان جست وجو کنید.

3- رفتارهای مثبت (برای الگو برداری) و منفی (برای الگوبرداری متضاد و عمل کردن به صورت مخالف آن) والدین ما نقش تعیین کننده ای در شناخت معنای زندگی ما دارد.

4- به لحظاتی از زندگی تان که برای مدتی راضی بوده اید و از عملکردتان رضایت باثبات (و نه رضایت لحظه ای و مقطعی) داشته اید فکر کنید.

احیانا آن لحظات در راستای معنای زندگی تان قدم بر می داشته اید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha