سلامت نیوز : معاون دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت از کامل شدن روند بازنگری در قانون سلامت روان در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: امور حقوقی و مجلس وزارتخانه لایحه "سلامت روان" را تایید کرده‌اند و اکنون این لایحه آماده ارسال به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی است.

دکتر علی نیک فرجام در گفت‌وگو با (ایسنا)، در توضیح بخشی از موارد اشاره شده در لایحه سلامت روان، گفت: به عنوان مثال در این لایحه تاکید شده که تمام خدمات برای بیماران مبتلا به اختلالات روان مانند بیماران جسمی به صورت در دسترس و قابل قبول وجود داشته باشد و خدمات برای این بیماران مانند بیماران جسمی به صورت یکسان در نظر گرفته شود.

وی به مبحث "بستری اجباری" بیماران مبتلا به اختلالات روان اشاره کرد و گفت: در این لایحه تصریح شده که بیماران مبتلا به اختلالات روان بنا به درخواست خانواده یا قیم به صورت طولانی مدت در بیمارستان نگهداری نشوند؛ چرا که این امر بیماری فرد را طولانی می‌کند و انگی که به بیمار زده می‌شود سبب می‌شود روند بیماری طولانی‌تر شود. همچنین روند قیومت در این بازنگری اصلاح شده است.

نیک فرجام افزود: همچنین در این لایحه تاکید شده که از بیمارستنان‌های تک تخصصی مبتلایان به اختلالات روان کاسته شده و درمان این بیماران بیشتر در بخش‌های عمومی (بیمارستان‌های جنرال) مورد توجه قرار گیرد. به این ترتیب به این بیماران نیز مانند بیماران جسمی نگریسته شود.

وی همچنین گفت: در این لایحه به مبحث مجرمان دارای اختلالات روان و چگونگی پرداختن به درمان آنها نیز پرداخته شده است. همچنین مبحث اختلالات روان مرتبط با اعتیاد هم در این لایحه مورد تاکید قرار گرفته است.

معاون دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت توجه لایحه" سلامت روان" به حمایت‌های اجتماعی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حال حاضر به مبحث حمایت‌های اجتماعی کمتر اهمیت داده می‌شود اما در این لایحه به صورت کامل به این پرداخته شده است تا به این ترتیب تمام بیمارستان‌ها بتوانند خدمات پیشگیری سطح سوم یعنی بازتوانی را به صورت کامل ارایه دهند و این بیماران از حمایت‌های اجتماعی برخوردار شوند.

نیک فرجام در پایان تاکید کرد که تکلیف تمام دستگاه‌های مسوول در امر اختلالات روان در این لایحه به صورت کامل مشخص شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha