تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد عنكبوتها با استفاده از چشمان خود قادر به دریافت نور فرابنفش هستند و به نظر می‌رسد از این توانایی برای جفت‌یابی استفاده می‌كنند.

عنکبوتها با نور فرابنفش جفت یابی می کنند
به گزارش سلامت نیوز به نقل از  خبرگزاری آسوشیتدپرس، محققان دانشگاه ملی سنگاپور در مطالعه‌ای جدید كه در شماره هفته گذشته نشریه علمی "ساینس" به چاپ رسیده‌است متوجه شدند در عنكبوتهای موسوم به عنكبوتهای پرنده(?Umbratica? ? ،(Cosmophasis?هم نوع نر و هم نوع ماده عنكبوت دارای نشانهایی روی سر و نیز پاهای خود هستند كه در صورت وجود نور فرابنفش، در همین طیف نوری شروع به تابش می‌كنند. پیش از این برخی تحقیقات نشان داده بود بسیاری از حیوانات برای یافتن غذا، جهت‌یابی و نیز انتخاب جفت، از قابلیت دید نور فرابنفش استفاده می‌كنند. با توجه به اینكه عنكبوتهای پرنده دارای چشمان بزرگ و قدرتمندی هستند و اندام آنها نیز دارای رنگها و نقوش متنوع است، محققان فرضیه توانایی استفاده این جانداران از نور فرابنش را مورد آزمایش قرار دادند.
بدین منظور دانشمندان جفت‌های نر و ماده از این عنكبوتها را در محیطهایی كه دارای نور با طیف كامل، شامل نور فرابنفش و نیز محیطهایی كه نور بدون طیف فرابنفش در آنها وجود داشت قرار دادند و رفتار عنكبوتهای نر و ماده را بررسی كردند.
نتایج این مطالعه نشان داد در محیطهای فاقد نور فرابنفش، عنكبوتهای نر و ماده توجهی به یكدیگر نمی‌كنند اما در صورت وجود نور فرابنفش، این بندپایان جذب یكدیگر می‌شوند.
به گفته "دیكین لی" محقق دانشگاه ملی سنگاپور"، نتایج این مطالعه نشان می‌دهد برخلاف انسانها كه قادر به دیدن نور فرابنفش نیستند، عنكبوتهای پرنده نور فرابنفش را می‌بینند و از آن برای ارتباط با یكدیگر در هنگام جفتیابی استفاده می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha