شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 84902

سلامت نیوز : یک جراح و متخصص زنان گفت: بسیاری از زنان در مراحل اولیه بارداری دچار لکه بینی می‌شوند. در حقیقت این خونریزی‌های خفیف، یکی از نشانه‌های بارداری است.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه حدود ۵ درصد زنان در هنگام تخمک‌ گذاری دچار لکه‌ بینی (ترشح لکه‌های خونی روشن) می‌شوند، گفت: این لکه‌های بی‌خطر تقریباً هر ماه در اواسط چرخه قاعدگی دیده می‌شود و اغلب با درد خفیفی در طرف راست یا چپ شکم همراه است.

وی گفت: البته در برخی زنان، فقدان تخمک‌ گذاری نیز که باعث ضخیم شدن دیواره داخلی رحم و ریختن مناطق کوچکی از آن در مواقع مختلف می‌شود، ممکن است علت لکه‌ بینی باشد.

این جراح و متخصص زنان گفت: لکه‌ بینی بدون ارتباط با تخمک‌ گذاری می‌تواند علل مختلفی از جمله عفونت واژن، مثانه، گردن رحم، یا آندومتر (پوشش داخلی رحم) داشته باشد.

دکتر هاشمیان نایینی یادآور شد: علل دیگر لکه بینی ناشی از وجود پولیپ (زائده‌های گوشتی رحم)، ناهنجاری سلول‌های گردن رحم، سرطان، عوارض بارداری، قرص‌های ضد بارداری یا عدم تعادل هورمونی باشد.

وی با بیان اینکه لکه بینی، خصوصا در مراحل اولیه و یا پایانی بارداری، کاملا طبیعی است، گفت: بسیاری از زنان در مراحل اولیه بارداری دچار لکه بینی می شوند. در حقیقت این خونریزی‌های خفیف، یکی از نشانه های بارداری است.

دکتر هاشمیان نایینی گفت: در 7 تا 10 روز اول بارداری، زمانی که جنین به دیواره رحم متصل می شود، لکه بینی بسیار رایج است. بسیاری از زنان در این موقع از بارداری خود بی‌اطلاع هستند. همچنین لکه بینی ممکن است 2 یا 3 هفته قبل از زایمان نیز اتفاق بیفتد.

وی در ادامه افزود: همچنین ممکن است دو تا سه هفته قبل از موعد وضع حمل، در اثر قطع شدن اتصال مخاطی جفت با دیواره رحم، لکه بینی بروز نماید. در دوران بارداری، این نوع لکه ها معمولا ترشحات آغشته به خون واژن هستند.

این جراح و متخصص زنان تاکید کرد: اگر زنان باردار پیش از موعد مقرر زایمان و در ماه های اولیه بارداری دچار خونریزی شدید یا درد شکم شوند، باید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرند. این ممکن است نشانه ای از سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha