سلامت نیوز : رئیس انجمن روانشناسی بالینی گفت: گاهی مأموریت‌های کاری، فشار زیادی به مسئولان وارد می‌کند و آنها را در معرض انواع بیماریهای عصبی مانند اسپاسم و حتی سکته قرار می دهد.

حمید یعقوبی در گفت‌وگو با فارس، گفت: معمولاً افراد بر اساس ویژگی‌های شخصیتی افراد به گروه‌های مختلف(تیپهای) A و B تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: افراد تیپ A افراد عجول، اهل خشونت، سختگیری و پرتوقع هستند و معمولاً در کارهای خود کمی‌گرا و پر استرس رفتار می‌کنند.

مدیرکل مشاوره و سلامت وزارت علوم گفت: این افراد حرص و جوش زیادی در کار دارند و همواره سعی می‌کنند تمام ابعاد کار را در نظر بگیرند به همین دلیل به فرد دیگری اعتماد ندارند و نمی‌توانند کار را به دیگری بسپارند.

یعقوبی افزود: افراد تیپ A فکر می‌کنند که دیگران نمی‌توانند مانند آنها از عهده کار برآیند بنابراین زمانی که این افراد در مشاغل پراسترس نیز قرار می‌گیرند دشواری‌های آنها مضاعف می‌شود.

رئیس انجمن روانشناسی بالینی ادامه داد: افرادی که همیشه در کار دچار استرس هستند در مسئولیت‌های سنگین و مشاغل مهم دچار استرس و اضطراب بیشتری می‌شوند و در نتیجه بیماری‌هایی مانند فشار خون، بیماری‌های قلبی و در برخی موارد سکته در کمین آنها قرار دارد.

وی گفت: افراد تیپ A معمولاً در کار حرص می‌خورند و به افرادی مشهور هستند که اورژانس زمانی دارند به این معنی که زمانبندی برایشان بسیار مهم است و کارها را می‌خواهند سر وقت و به موقع انجام دهند.

استاد دانشگاه شاهد افزود: افراد این تیپ معمولاً کارمندان و مدیران خوبی می‌شوند هر چند که فشار و استرس زیادی بر آنها وجود دارد.

وی در پاسخ به اینکه برخی مسئولان کشور همواره در مواجهه با مسائل کاری دچار استرس و اسپاسم‌های شدید می‌شوند، گفت: مشخص نیست که این افراد حتماً تیپ شخصیتی A را دارند اما به طور کلی این افراد بهتر است برنامه‌ریزی در کارشان داشته باشند و اهداف و کارهای خود را برحسب اهمیت و زمان طبقه‌بندی کنند و بر اساس آن رفتار کنند.

وی ادامه داد: لیست‌بندی و هدف‌گذاری برای این افراد توصیه می‌شود چرا که برنامه‌ریزی به آنها کمک می‌کند استرس کمتری داشته باشد همچنین برنامه‌های ورزشی و آرام‌سازی نیز از اقداماتی است که در کاهش استرس مؤثر است.

رئیس انجمن روانشناسی بالینی گفت: بعضی مسئولیت‌ها حساسیت خود را دارند و ممکن است افراد در برخی موارد و مقاطع زمانی حساس، فشار زیادی بر رویشان باشد.

یعقوبی افزود: گاهی مأموریت‌های کاری، فشار زیادی به این افراد وارد می‌کند و وظیفه اطرافیان است که کمک کنند رسالت انجام این مأموریت‌ها را به طریق بهتری انجام دهند چرا که مسئولان به اندازه کافی نگران مأموریت خود هستند و می‌خواهند بهترین عملکرد را داشته باشند.

وی در مورد تیپ شخصیتی B نیز گفت: این افراد مخالف تیپ شخصیتی A هستند افرادی آرام و خونسرد بوده و دیر برانگیخته می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha