شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۹
کد خبر: 84922
سلامت نیوز : رئیس بهزیستی بابل از شناسایی 11 هزار کودک بابلی در طرح سنجش بینایی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محمد عموزاده پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان در بهزیستی بابل، اظهار داشت: طبق آمار جهانی در هر پنج ثانیه یک فرد نابینا در جهان متولد می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه طرح غربال‌گری بینایی از اول آبان هر سال اجرا می‌شود، افزود: تقاضای ما از عموم شهروندان این است که مسئله سنجش بینایی فرزندان سه تا 6 سال را جدی گرفته و به پایگاه‌های اداره بهزیستی مراجعه کنند.

عموزاده تصریح کرد: سال گذشته 11 هزار کودک سه تا 6 ساله بابلی در 150 مهد کودک و 200 پایگاه مراکز بهداشت و آموزش و پرورش ارزیابی، شناسایی و به پزشک ارجاع داده شدند.

این مسئول با اشاره به اینکه در این طرح بیش از 800 نفر مشکوک به کم‌بینایی،  شناسایی شدند، اذعان داشت: اگر این افراد در طرح فوق شناسایی و بررسی نمی‌شدند در آینده دچار مشکل نابینایی می‌شدند که در این رابطه به 18 نفر سنجش شده که واجد شرایط مساعدت مالی بودند، بابت تهیه عینک مبلغ 600 هزار تومان هزینه پرداخت شده است.

 رئیس بهزیستی بابل با اشاره به اینکه نابینایی به دو عامل ژنتیکی و اکتسابی بر می‌گردد، گفت: در صورت قرار گرفتن مادر در دوران بارداری در معرض اشعه، مصرف داروهای خاص، مبتلا شدن به بیماری عفونی از جمله سرخک ابتلا به نابینایی بسیار زیاد بوده است.

وی ابراز داشت: در سنین 65 سال به بالا نیز مشکل کم‌بینایی تقریبا 20 درصد افزایش می‌یابد، برابر آمار موجود یکی از مهم‌ترین عامل نابینایی اکتسابی در جهان کمبود ویتامین A است.

عموزاده خاطرنشان کرد: نابینایی محرومیت نیست که عملکرد اجتماعی و مهارت زندگی افراد را دچار اختلال کند، بلکه سبب محدودیتی می‌شود که می‌تواند به همت مسئولان رفع شود.

وی با اشاره به اینکه نابینایان ما موفق به کسب رتبه زیر یک‌هزار در کنکور نیز شدند، اذعان داشت: جامعه معلولان از هیچ‌گونه فعالیت زندگی محروم نبوده و نیستند، چون اگر خدا عضوی را از بنده‌ای بگیرد توانمندی آن قسمت را به دیگر اعضا می‌بخشد.

رئیس بهزیستی بابل به موفقیت ورزشی نابینایان بابل اشاره و اظهار داشت: بیش از 30 ورزشکار روشندل بابلی در رشته‌های ورزشی گلبال، شطرنج و دوومیدانی موفقیت چشمگیری داشتند.

وی گلیم‌بافی، فعالیت قرآنی در شاخه‌های حفظ، قرائت و ترتیل را یکی دیگر از جنبه‌های فعالیت این روشندلان در بابل عنوان کرد.

عموزاده به هدف برگزاری مسابقه عصای سفید بین مسئولان ادارات بابل از سوی بهزیستی اشاره و گفت: شناخت مسئولان از محدودیت سطح شهر، وضعیت مبلمان شهری، مناسب‌سازی معابر شهری و دریافت خدمات و امکانات اجتماعی بهتر و برابر برای استفاده بهینه توسط معلولان و نابینا است که این برنامه تلنگری به همه مسئولان در ایجاد زمینه مناسب برای استفاده از فکر، تجربیات و ایده‌های آنها است تا با ارائه راهکار مناسب هرچه بهتر برای رفع مشکلات روشندلان برآییم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha