سلامت نیوز : تقریباً یک سوم جمعیت جهان (حدود ۲ میلیارد نفر) به میکروب سل آلوده و در معرض خطر ابتلا به بیماری سل قرار دارند و هر ساله حدود ۹ میلیون نفر به سل فعال مبتلا می‌شوند و حدود ۵ / ۱ میلیون نفر در اثر این بیماری جان می‌سپارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ کار‌شناس بیماریهای واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا افزود: بیش از ۹۰درصد موارد بیماری و مرگ ناشی از سل در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد. در این کشور‌ها یک فرد بزرگسال مبتلا به سل به طور متوسط ۳ الی ۴ ماه قادر به کار کردن نبوده و لذا ۲۰ تا ۳۰درصد در آمد سالانه خانواده وی از دست می‌رود و این در حالی است که با مرگ چنین فردی به طور متوسط ۱۵ سال درآمد خانواده بطور یکجا از بین خواهد رفت.

استادی اظهار داشت: آلودگی همزمان به ویروس ایدز خطر ابتلا به بیماری سل را به طور معناداری افزایش می‌دهد.

وی گفت: مهم‌ترین منبع عفونت، یک بیمارمبتلا به سل ریوی است که سرفه می‌کند و باعث ایجاد ذرات کوچک عفونی می‌شود که در هوا منتشر شده و مدت‌ها به صورت معلق در هوا باقی می‌ماند.

وی افزود: بیماری سل می‌تواند هر عضوی از بدن را دچار کند. این بیماری چنانچه ریه‌ها را درگیر کند «سل ریوی» و در صورت مبتلا کردن سایر اعضای بدن «سل خارج ریوی» نامیده می‌شود. سل ریوی ۸۰ درصد موارد ابتلا به سل را تشکیل می‌دهد و سل خارج ریوی شامل گروه‌های لنفاوی بدن، استخوان‌ها و مفاصل (مخصوصاً ستون فقرات) مجاری ادراری تناسلی، سیستم عصبی روده‌ها و دیگر اعضای بدن است.

زهرا استادی بیان داشت: شایع‌ترین علامت ابتلا به بیماری سل، سرفه پایدار به مدت ۲ هفته و بیشتر است که معمولاٌ همراه خلط می‌باشد و ممکن است با سایر علائم تنفسی نظیر تنگی نفس، درد قفسه سینه یا پشت و خلط خونی و یا علائم عمومی و مشترک همراه باشد.

وی با اشاره به علائم عمومی و مشترک در بیماری سل، گفت: تب، کاهش اشت‌ها و کاهش وزن، بیحالی، تعریق شبانه، خستگی زودرس و ضعف عمومی از جمله علایم عمومی بیماری است.

این کار‌شناس از مردم خواست تا در اولین برخورد با بیماری به مرکز بهداشت شهرستان خود گزارش کنند.

به گفته وی دارو سل به صورت رایگان در اختیار بیمار قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha