شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۰
کد خبر: 84931
سلامت نیوز : معاون طب سنتی وزارت بهداشت گفت: معده، خانه همه بیماری‌ها و پرهیز غذایی در رأس درمان بیماری‌ها است؛ همچنین پیشگیری از بیماری در طب سنتی از اهمیت زیادی برخوردار است و باید تا جایی امکان دارد بیماران را با غذا درمان کرد.

محمود خدادوست معاون طب سنتی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: دستگاه گوارش نقش مهمی را در ایجاد و درمان بیماری ها بر عهده دارد که دفع مواد زائد به بهبود بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند.

به گفته وی مصرف غذا باید زمانی صورت گیرد که اشتیاق واقعی وجود داشته باشد و غذای قبلی نیز هضم شده باشد و فرد احساس سنگینی نداشته باشد و اگر قبل از اینکه غذای قبلی هضم شود غذا مصرف کنند به مرور در معده و کبد بیماری بروز پیدا می‌کند و البته تاخیر انداختن در وقت غذا موجب اختلال هاضمه می‌شود.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت بیان داشت: افراد باید با اشتهای واقعی غذا را مصرف کنند و باید به ازاء هر وعده غذایی مصرفی اجابت مزاج داشته باشد ولی امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی بسیاری از افراد دچار مشکلات گوارشی مانند یبوست هستند.

خدادوست با بیان اینکه معده، خانه همه بیماری‌ها و پرهیز رأس درمان بیماری‌هاست، اضافه کرد: پیشگیری از بیماری در طب سنتی از اهمیت زیادی برخوردار است و باید تا جایی امکان دارد بیماران را با غذا درمان کرد.

وی با بیان اینکه فصل‌های مختلف دارای مزاج خاصی هستند و باید رژیم غذایی کلی فرد متناسب با خصوصیات فصل باشد که در صورت تغییرات تعادل مزاجی افراد بر هم نخورد، خاطرنشان کرد: در فصول سرد سال از غذاهای گرمی بخش استفاده کنند ولی باید دانست که مقدار مصرف این نوع غذاها در هر فرد متناسب با مزاج باشد.

اگر غذا با میل و اشتها مصرف شود و فرد از مصرف آن لذت ببرد معده هم بهتر آن را در خود جای میدهد و هضم می کند و برعکس اگر شخص از روی بی میلی و بدون لذت غذا را مصرف کند طبعا هضم آن نیز به خوبی انجام نمی شود.

مصرف غذای بسیار داغ (دمای بالا) معده را سست کرده و موجب تباهی و خرابی هضم می شود، سر را سنگین می‌کند و احساس خواب آلودگی را افزایش می‌دهد؛ همچنین غذای بسیار سرد(دمای پایین) نیز حرارت معده را فرو می‌نشاند و هاضمه را مختل می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha