یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 84954
سلامت نیوز : هر چه رموز بیشتری از طرح جمعیت و خانواده آشکار می‌شود، واکنش‌های مختلفی را از سوی منتقدان برمی‌انگیزاند. طرحی که در ابتدا ایجاد محدودیت در اشتغال زنان مجرد یا متاهل بدون فرزند را پیشنهاد داده بود، این بار نیز بنا دارد تا تسهیلات ازدواج را منحصر به گروه سنی 18 تا 22 ساله(زنان) و 20 تا 25 (مردان) کند. گذاشتن شرط سنی جوانان برای استفاده از تسهیلات و تشویق در طرح جامعیت جمعیت و خانواده پیشنهادی بود که از سوی کارگروه ویژه در دستور کمیسیون فرهنگی مجلس قرار گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ نتیجه این اعمال محدودیت به‌گونه‌ای است که با اعمال محدودیت‌های سنی برای ارائه و دریافت تسهیلات ازدواج عملا 54 درصد از مردان و 64 درصد از زنانی را که در سن ازدواج قرار دارند از دریافت تسهیلات محروم می‌کند. علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر اطلاعات آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال از گذاشتن شرط سنی جوانان برای استفاده از تسهیلات و تشویق در طرح جامعیت جمعیت وخانواده انتقاد کرد و گفت: ایراد مهمی که می‌توان به این طرح گرفت گذاشتن شرط سنی برای استفاده جوانان از تسهیلات است. علی‌اکبر محزون به مهر گفت: طرح جامع تعالی جمعیت و خانواده درحال حاضر درکمیسیون فرهنگی مجلس بررسی می‌شود و جلسات کارگروه ویژه متشکل از سازمانهای ذیربط در طرح جمعیت تشکیل می‌شود.

وی به ایراد طرح جامع جمعیت اشاره کرد و گفت: با این شرط بخش عظیمی از جوانان تحت پوشش طرح قرار نمی‌گیرند. مدیرکل دفتر آمار اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال تاکید کرد:در ماده یک این طرح آمده است که شرط سنی مناسب ازدواج برای زنان 18 تا 22 سال و مردان نیز 20 تا 25 سال است و افرادی که در این دوره زمانی ازدواج کنند از حمایت و تسهیلات برخوردار می‌شوند. به گفته محزون، با توجه به این شرط سنی براساس محاسبات ما مشخص شد که عملا 54 درصد از مردان و 64 درصد از زنانی که در سن ازدواج قرار دارند از دریافت تسهیلات محروم می‌شوند. این عضو کارگروه جمعیت اظهار کرد: طبق مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز باید حمایت‌ها به‌صورت پلکانی از جوانانی که در گروه سنی محتلف ازدواج می‌کنند، انجام شود و در کارگروه ویژه نیز قرار شده این مشکل شرط سنی برداشته شود تا جوانان بیشتری تحت پوشش این طرح قرار گیرند و به عنوان عضو این کارگروه امیدواریم این مشکل در کمیسیون فرهنگی مجلس سریع‌تر حل شود.

درحالی که برخی از اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، تعدادی از نمایندگان مجلس و متخصصان حوزه‌های دیگر به تدوین این طرح پرداخته بودند کارشناسان حوزه جمعیت‌شناسی آن را جامع نمی‌دانند. پیش از این طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده با اعمال محدودیت‌هایی برای استخدام دختران مجرد و بانوان بدون فرزند سیاست‌هایی همسو با سیاست افزایش نرخ جمعیت آغاز کرده بود. در ماده 9 این طرح در همه بخش‌های دولتی و غیردولتی، اولویت استخدام به ترتیب با مردان دارای فرزند و سپس مردان متاهل فاقد فرزند و سپس زنان دارای فرزند داده شده و به‌کارگیری یا استخدام افراد مجرد واجد شرایط در صورت عدم وجود متقاضیان متاهل واجد شرایط بلامانع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha