سلامت نیوز : دکتر علیرضا زالی صبح امروز با حضور در ششمین کنگره سالیانه انجمن رژیونال آنستزی و درد ایران که در مرکز همایشهای رازی برگزار شد، گفت: امروز نگاه های نوینی در بحث کاهش درد شکل گرفته است؛اما افزایش سن بیماران، افزایش امید به زندگی و به دنبال آن بروز بیماریها و افزایش تجربه درد باعث شده است این مسئله به یک چالش تبدیل شود. علاوه بر این درد دارای ابعاد اجتماعی نیز است و می‌تواند از نظر اقتصادی فرد و سیستم درمانی را متحمل هزینه‌های سنگین کند. امروز بسیاری از هزینه‌های نظام سلامت در کشور معطوف به درمان درد و کاهش آن می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان نظام پزشکی ؛ رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با بیان این که تنها یک الگوی خاص برای درمان درد وجود ندارد و این علم بسیار گسترده شده و می‌توانیم تبلور یک کار تیمی را در بحث درمان درد مشاهده کنیم، اظهار کرد: می‌توان تفکر تیمی را در این حوزه بسط داد.

زالی ادامه داد: چالش‌های بسیاری فرا روی بیماران دارای دردهای مزمن است و در کیفیت زندگی آنها اثر می‌گذارد.

وی با بیان این که هنوز برای درمان درد برنامه سیستماتیک مبتنی بر شواهدی در کشور طراحی نشده است، اظهار کرد: جای خالی پروتکل‌های ملی مرتبط با درمان درد در ایران احساس می‌شود. امروز هر کشوری صاحب پروتکل بومی درمان درد است،‌ زیرا درد یک موضوع چند فاکتوری است که موارد بسیاری از جمله عوامل اجتماعی در بروز آن دخیل هستند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی به ضرورت توجه به مسئله درمان درد در آموزش پزشکی نیز تاکید کرد و گفت: درمان درد،‌ تشخیص‌ها و نگاه آسیب‌شناسانه به آن حتی اگر در کریکلوم‌های آموزشی نیز وجود داشته باشد، به صورت عملیاتی نیست. در صورتی که لازم است تشخیص و درمان درد را پروتکل‌سازی علمی کنیم تا همه فارغ‌التحصیلان شناخت کافی درباره آن داشته باشند.

زالی افزود: در همین راستا باید در برنامه‌های بازآموزی پزشکان، درمان دردهای مزمن که از مهم‌ترین علل مراجعه به کلینیک‌هاست، مورد توجه قرار بگیرد و هر کنگره بخشی را به آن اختصاص دهد.

وی به برخی اختلالات دارویی و عواقب اجتماعی آن برای درمان دردها اشاره کرد و گفت: هنوز اقدامات مداخله‌ای غیردارویی برای درمان درد در کشور توسعه نیافته است. در صورتی که نیازمند توجه جدی است. گاهی برخی مداخلات هوشمند، کارا و مقرون به صرفه می‌تواند علاوه بر حذف درد از پروسه درمان بیمار،‌ از منظر اقتصادی نیز برای نظام سلامت مفید به فایده واقع شوند و نیاز بیمار به دارو و بستری را کاهش دهد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: به عنوان مثال می‌توانیم از ظرفیت طب سنتی به صورت هوشمندانه استفاده کنیم.

زالی همچنین با بیان این که امروز با مصرف نابجای برخی داروها برای درمان درد در کشور مواجه هستیم، گفت: به عنوان مثال چون از پروتکل صحیحی برخوردار نبودیم، مصرف نابجای ترامادول گسترش پیدا کرده است و متاسفانه از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان در زمینه ترامادول هستیم.

وی افزود: همچنین مسکن‌های کدئین‌دار از پرشمار‌ترین داروهای مصرفی در کشور هستند و سهم بزرگی از سبد دارویی کشور را به خود اختصاص می‌دهند، در صورتی که از عواقب استفاده از آن آگاهی داریم و باید برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه و نابجای آن فرهنگ‌سازی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha