سلامت نیوز : مسوول کمیته اجرایی دهمین کنگره بین‌المللی ام اس در اصفهان گفت: باید در زمینه مصرف ویتامین D3 اطلاع رسانی لازم به جامعه صورت گیرد زیرا کمبود این ویتامین در حدود 85 درصد مردم کشور مشاهده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد رضا نجفی، با بیان اینکه بدون داشتن مطالعات دقیق و بررسی‌های پژوهش مربوط به بیماران ام اس ارایه آمار مناسب نیست، اظهار کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر با استفاده از روش‌های درمانی جدید از پیشرفت این بیماری در مبتلایان جلوگیری شده است.

وی با بیان اینکه عوامل محیطی و ژنتیک دو عامل اصلی بروز این بیماری به شمار می‌آیند، افزود: عوامل محیطی مانند بروز عفونت‌ها، آلودگی هوا و ابتلا به ویروس‌های باکتریایی نیز از سایر عوامل تاثیرگذار در بروز این بیماری است.

مسوول کمیته اجرایی دهمین کنگره بین‌المللی ام اس دراصفهان با بیان اینکه سبک زندگی نادرست و تغذیه نامناسب از دیگر عوامل بروز این بیماری است، اضافه کرد: استفاده از دخانیات به ویژه سیگار و حتی قرار گرفتن در موقعیت‌های استرس زا نیز می‌تواند در ایجاد ام اس نقش داشته باشد.

نجفی خاطرنشان کرد: تاثیر منفی بیماری‌های عفونی بر سیستم ایمنی و در نتیجه بر بافت‌های مختلف بدن از جمله سیستم عصبی از مواردی است که می‌تواند در بروز بیماری‌هایی مانند لوپوس و MS نقش داشته باشد.

وی با بیان اینکه از جمله فاکتورهای تسهیل کننده بیماری MS کمبود ویتامین D3 است، تصریح کرد: علت اصلی بیماری MS شناخته نشده اما عوامل محیطی و استعداد ژنتیکی و کمبود ویتامین از جمله مواردی است که می‌تواند موجب بروز این بیماری شود.

مسوول کمیته اجرایی دهمین کنگره بین‌المللی ام اس اصفهان با اشاره به اینکه باید در زمینه مصرف ویتامین D3 اطلاع رسانی لازم به جامعه شود، ادامه داد: در حدود 85 درصد مردم کشور کمبود این ویتامین دیده می‌شود.

نجفی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی هم کمبود ویتامین D3 مشاهده می‌شود، افزود: در این کشورها برای رفع نیاز به این ویتامین اقدامات موثری صورت گرفته و لازم است مانند سایر کشورها اقدامات اساسی در خصوص تامین این ویتامین در کشور نیز انجام شود.

وی با اشاره به اینکه نور خورشید منبع غنی از ویتامین D3 است، خاطرنشان کرد: بهتر است افراد 15 تا 20 دقیقه در روز در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند و البته این ویتامین باید در رژیم‌های غذایی نیز گنجانده شود.

مسوول کمیته اجرایی دهمین کنگره بین‌المللی ام اس اصفهان با بیان اینکه 40 درصد بیماران ام اس استان از وضعیت ایده آلی برخوردارند، اضافه کرد: بیشتر بیماران ام اس وضعیت رو به بهبود دارند و تنها تعداد کمی از این بیماران در وضعیت‌های عود بیماری قرار دارند.

نجفی با اشاره به اینکه می‌توان با تغذیه صحیح و استفاده از غذاهای دریایی و سبزیجات با ام اس از بروز این بیماری پیشگیری کرد، ادامه داد: افراد باید سعی کنند از قرار گرفتن در موقعیت‌های استرس زا دوری کنند هم چنین ازدواج‌های فامیلی نیز توصیه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه خستگی مفرط و بی خوابی نیز می‌تواند به عنوان عاملی برای مبتلا شدن به ام اس مطرح شود، افزود: برای پیشگیری از ابتلا به MS بهتر است از خواب کافی بهره ببریم و در روز خود را زیاد خسته نکنیم.

مسوول کمیته اجرایی دهمین کنگره بین‌المللی ام اس در اصفهان با بیان اینکه بارداری در زنان مبتلا به MS به عنوان دارو و عامل تسکین درد محسوب می‌شود، تصریح کرد: بارداری به ویژه در سه ماهه آخر بارداری اثرات مثبتی در کنترل و کاهش اثرات بیماری بر مادر دارد اما باید از زایمان‌هایی با ریسک بالا پرهیز شود.

نجفی اضافه کرد: انجام زایمان‌های پرخطر در مادران مبتلا به ام اس موجب شده تا نوزاد نارس متولد شود و هم چنین ریسک ابتلا به بیماری‌ها عفونی در آینده افزایش یابد.

وی با بیان اینکه درمان MS به دو صورت انجام می‌شود، ادامه داد: در مرحله نخست درمان به منظور تعدیل سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از پیشرفت و عود بیماری MS انجام می‌شود و در مرحله دوم درمان بر کنترل و کاهش علائم بیماری مانند بد خوابی، افسردگی و گرفتگی عضلات تمرکز دارد.

هم چنین دکتر احمد چیت ساز، متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه ترس از مبتلا شدن به MS از خود بیماری بیشتر ایجاد وحشت کرده است، اظهار کرد: در برخی موارد علائم و نشانه‌هایی مانند گز گز کردن دست به اشتباه MS تلقی می‌شود اما افراد با دیدن هر نشانه‌ای نباید گمان کنند که به MS مبتلا شده‌اند.

وی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر با روی کار آمدن داروهای خوراکی، افق جدیدی برای درمان بیماران MS ایجاد شده که درمان این بیماری را راحت‌تر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha