سلامت نیوز : یک فلوشیپ درد با بیان اینکه می‌توان برای کنترل دردهای حاد، حتی پیش از آغاز انجام اعمال جراحی و آغاز روند التهابی ایجاد درد در بدن با مصرف داروهای خوراکی روند بروز درد را کند کرد،‌ گفت: متاسفانه اطلاع‌رسانی کاملی برای مردم در خصوص روش‌های کنترل درد انجام نشده است.

دکتر پوپک رحیم‌زاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه درد، به عنوان پنجمین علامت حیاتی شناخته شده است و اتفاق ناخوشایندی است که افراد را ناراحت می‌کند، اظهار کرد: باید اقدام جدی و دقیقی درباره کنترل درد برای این افراد صورت پذیرد.

وی ادامه داد: اطلاع‌رسانی کاملی برای مردم در خصوص روش‌های کنترل درد انجام نشده است. از سوی دیگر در مورد کنترل درد حاد بعد از اعمال جراحی هنوز هم برای بیماران به روش‌های مرسوم و قدیمی که مصرف‌ مسکن‌های تزریقی و مورد درخواست بیمار است، عمل می‌شود.

این فلوشیپ درد با بیان اینکه می‌توان برای کنترل دردهای حاد، حتی پیش از آغاز انجام اعمال جراحی و آغاز روند التهابی ایجاد درد در بدن با مصرف داروهای خوراکی روند بروز درد را کند کرد،‌ گفت: در این صورت مصرف مسکن پس از عمل جراحی بسیار کاهش می‌یابد. از سوی دیگر با روش‌های کنترل درد از جمله پمپ‌های مختلف تزریقی که به بیمار وصل می‌شود، می‌توان پس از عمل نیز درد را به طریق آسان‌تر کنترل کرد.

رحیم‌زاده ادامه داد: اگر درد در مرحله حاد کنترل شود، از ایجاد آن به مرحله تحت حاد و مزمن جلوگیری می‌شود. وقتی از بیمارانی که از دردهای مزمن در ناحیه کمر، پا، شکم، لگن و سایر بخش‌ها رنج می‌برند شرح حال می‌گیرید، درمی‌یابید که سابقه عمل جراحی دارند و این دردها پس از عمل جراحی ایجاد و یا شدت یافته‌اند. پس چه بسا لازم است در مرحله حاد از بروز درد جلوگیری شود.

این پزشک بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص)، با اشاره به اینکه مصرف مسکن مناسب چه به صورت خوراکی و چه تزریقی به کنترل درد حاد کمک می‌کند، گفت: در این میان بهترین روش مصرف مسکن وریدی این است که به صورت آهسته و پیوسته وارد بدن شود نه اینکه گه گاه و هر زمان درد افزایش یافت و فریاد بیمار بلند شد، آن را تزریق کرد. در واقع اگر مسکن با دوز کم و آهسته و پیوسته به صورت پمپ وارد بدن شود، کنترل درد آسانتر صورت می‌پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha