یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 85013
سلامت نیوز : مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت می‌گوید: طبق مطالعه‌ای که در سال ۸۰ انجام شده ۹۰ درصد خانوارهای ایرانی کمبود کلسیم دارند و بعد از حذف یارانه شیر و افزایش قیمت مواد لبنی خرید مواد لبنی ۱۴ درصد کاهش داشته است.

زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: پوکی استخوان یکی از مشکلات بهداشتی تغذیه شایع در کشور است که به دلیل کمبود دریافت کلسیم در رژیم غذایی روزانه در طولانی مدت رخ می‌دهد.

وی افزود: اگر فرد در یک فرایندی کلسیم را از طریق مواد غذایی برای خود تأمین نکند ابتدا دچار کاهش تراکم استخوانی و نرمی استخوان و سپس دچار پوکی استخوان می‌شود.

90 درصد خانوارهای ایرانی کمبود کلسیم دارند

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت شیر و لبنیات کم چرب را منبع غنی برای تأمین کلسیم عنوان کرد و گفت: متأسفانه سرانه مصرف شیر و مواد لبنی در کشور پایین است و بررسی‌های ما در سال 80 نشان می‌دهد که 90 درصد خانواده‌های کشور با کمبود کلسیم مواجه هستند.

کاهش 14 درصدی خرید مواد لبنی پس از حذف یارانه شیر

 این متخصص تغذیه تاکید کرد: احتمال می‌رود این رقم بعد از حذف یارانه شیر و افزایش قیمت لبنی بیشتر هم شده باشد چرا که خرید شیر و مواد لبنی 14 درصد در این مدت کاهش داشته است.

عبداللهی علاوه بر افزایش قیمت، فرهنگ‌سازی را نیز در مصرف شیر و مواد لبنی بین خانواده‌ها بسیار مهم دانست و افزود: خیلی از خانواده‌ها مواد لبنی را از سبد غذایی خود حذف کرده‌اند که باید روی این قضیه کار کرد چرا که خطر شیوع پوکی استخوانی با این روند بیشتر می‌شود.

بروز پوکی استخوان در سنین زیر 30 سال در کشور

وی تصریح کرد: اکنون کاهش تراکم استخوانی در کشور ما در سنین پایین اتفاق می‌افتد در حالی که پوکی استخوان باید در میانسالی بروز کند در کشور ما در سنین زیر 30 سال مشاهده می‌شود.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به مشکلات ناشی از پوکی استخوان اشاره کرد و گفت: افراد با کوچکترین ضربه ساده یا خود به خود دچار شکستگی در نواحی مختلف بدن می‌شوند که بار مالی زیادی بابت در خانه ماندن، هزینه درمان و مراقبت را به خانواده و جامعه تحمیل می‌کنند.

این متخصص تغذیه در پاسخ به اینکه ماست خامه‌ای و لبنیات پرچرب تا چه حد می‌تواند نیاز بدن نسبت به کلسیم را تأمین کند گفت: ماست خامه‌ای، پنیر خامه‌ای و شیر پرچرب کمترین میزان کلسیم را دارد و نمی‌توانیم به لحاظ منبع غنی کلسیم به اینها تکیه کنیم.

خامه و سرشیر منبع چربی هستند نه کلسیم

وی گفت: از طرف دیگر خامه، سرشیر و کره نیز جز مواد لبنی و منبع کلسیم محسوب نمی‌شوند بلکه جزو گروه چربی‌ها قرار می‌گیرند که تنها باعث بالا رفتن چربی خون و کلسترول می‌شوند بلکه اضافه وزن و چاقی را در پی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha