همزمانی بازگشایی مدارس و شروع فصل های سرد سال، به طور معمول موجب شیوع بیشتر بیماری‌های تنفسی و به ویژه آنفلوانزا می‌شود بنابراین دانش آموزان و والدین آنان باید در این زمینه مراقبت های لازم را انجام دهند.

رعایت توصیه های بهداشتی، ضامن سلامت دانش‌آموزان
سلامت نیوز : همزمانی بازگشایی مدارس و شروع فصل های سرد سال، به طور معمول موجب شیوع بیشتر بیماری‌های تنفسی و به ویژه آنفلوانزا می‌شود بنابراین دانش آموزان و والدین آنان باید در این زمینه مراقبت های لازم را انجام دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ یكی از عوامل مهم شیوع بیماری های تنفسی و آنفلوانزا، تجمع افراد زیر یك سقف است كه این امر در كلاس‌های درس، امری بدیهی است بنابراین باید برخی اقدامات پیشگیرانه و كنترلی برای جلوگیری از انتقال بیماری در مدارس و جلوگیری از ایجاد خلل در برنامه عادی كار دانش آموزان در مدارس، انجام شود.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی ایران به مسئولان مدارس توصیه می كند ضمن توجیه دانش آموزان در عدم استفاده از وسایل شخصی یكدیگر و همراه داشتن دستمال و استفاده صحیح از آن هنگام سرفه و عطسه، نسبت به سازماندهی دانش‌آموزان در تیم های بهداشت یاران و تقویت سیستم خودكنترلی دانش آموزی مدارس و همچنین انجام غربالگری روزانه قبل از ورود دانش آموزان به مدرسه و منع دانش آموزان وكاركنان دارای علایم سرما خوردگی از حضور در كلاس درس و محیط آموزشگاه و ارجاع آنها به مراكز بهداشتی درمانی اقدام كنند.

البته والدین نیز در صورت مشاهده علایم بیماریهای واگیردار در فرزندشان باید از ارسال او به مدرسه تا حصول سلامتی و تندرستی كامل و عدم وجود خطر واگیردار برای سایرین (رعایت مدت زمان سیر بهبودی و واگیرداری بیماری) خودداری كنند.

یكی از مهمترین راه های پیشگیری از همه گیری بیماری های تنفسی، برقراری سیستم تهویه مناسب دركلاس ها چه از طریق نصب دستگاه و چه از راه باز گذاشتن پنجره ها است.
چنانچه نصب تهویه مناسب امكان پذیر نبود باید در طول شبانه روز چندین نوبت پنجره و درب كلاسها باز گذاشته شود تا دانش آموزان از هوای تمیز و تازه استنشاق كنند.
البته دركنار این مساله، تامین صابون مایع و مواد ضد عفونی كننده و نظارت و مراقبت جدی بر بهداشت فردی و جمعی دانش آموزان و محیط مدرسه مانند كلاس ها و سرویس های بهداشتی نقش موثری در ابتلا به بیماریها و گسترش آنها خواهد داشت.

همچنین برای پیشگیری از ابتلا دانش آموزان به بیماریهای انگلی روده ای از جمله وبا لازم است از سلامت آب آشامیدنی اطمینان حاصل كرد و علاوه بر آن از ارایه مواد غذایی غیر بهداشتی و ناسالم در بوفه های مدارس جلوگیری شود.

كارشناسان بهداشتی به والدین توصیه می كنند تا لقمه های سالم مواد غذایی را در منزل تهیه كرده و با پوشش پلاستیكی در كیف فرزندانشان برای استفاده قرار دهند و به فرزندان خود توصیه كنند كه به هیچوجه مواد غذایی كه توسط دوره گردان اطراف مدرسه به فروش می رسد را خریداری نكنند.

با توجه به اینكه سهم میان وعده ها در تامین انرژی و مواد مغذی ضروری به ویژه برای دانش آموزان حایز اهمیت است با این حال بسیاری از آنها در این وعده ها، خوراكی ها و مواد غذایی حاوی انرژی بالا و مواد مغذی پایین را مصرف می كنند كه بخش عمده ای از آنها را چربی و مواد قندی ساده تشكیل می دهد.

این نوع خوراكی ها سبب ایجاد یك حس سیری كاذب در كودكان شده، بدون اینكه نیازهای تغذیه ای لازم را تامین كنند؛ این خوراكی ها اگر در زمان های نامناسب طی روز مصرف شوند ، علاوه بر اینكه اشتهای كودكان را برای خوردن وعده های اصلی (كه از نظر تغذیه ای كامل تر هستند) از بین می برند به مرور زمان منجر به كمبودهای تغذیه ای در آنها شده و به خاطر داشتن انرژی زیاد، سبب تجمع انرژی در بدن و به دنبال آن بروز مشكل اضافه وزن و چاقی در كودكان می شوند.

میان وعده مناسب برای دانش آموزان در مدرسه یا خانه باید شامل مواد غذایی و خوراكی هایی باشد كه جزو گروه های اصلی غذایی هستند.میوه های تازه فصل مثل سیب، پرتقال، نارنگی و موز، میوه های خشك مانند كشمش، خرمای خشك، توت خشك، انجیر خشك و انواع برگه ها، انواع مغزها مانند گردو، بادام و پسته شامی چند نمونه از انواع میان وعده های مفید و مغذی برای دانش آموزان به شمار می روند.

همچنین شیر همراه بیسكویت یا كیك های ساده خانگی، انواع ساندویچ های نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ آبپز و گوجه فرنگی، نان و پنیر و خیار، نان و پنیر و گوجه فرنگی، نان و كره و عسل، نان و خرما و گردو و نان و خرما و پنیر از دیگر میان وعده های مناسب برای دانش آموزان محسوب می شوند.

كارشناسان بهداشت برای حفظ سلامت جسمانی كودكان نیز توصیه می كنند برای حمل دفاتر و كتب از كیف های پشت كولی استفاده شود و در هرحال وزن كوله و وسایلی كه دانش آموز در طول روزحمل می كند از ۱۰ درصد وزن بدن بیش تر نباشد. علاوه برآن به منظور حفظ سلامت پاها از كفش مناسب سن و فصل استفاده شود.

درنهایت همه مسائلی كه متضمن تامین سلامت دانش آموزان است از جمله ایمنی سیستم برق كلید و پریزها، گاز، وسایل گرمایشی و سرمایشی، نرده های حفاظ پنجره ها و پلكان ها، رعایت فاصله مناسب برای نشستن بچه ها نسبت به تخته سیاه، توجه به قدرت دید اطفال و نواقص احتمالی چشمی، مناسب بودن صندلی های كلاس از نظر ساخت و طرز نشستن دانش آموزان، نصب علامت هشدار در محل های خطرناك مانند ترانس برق، پله ها و سطوح لیز باید مد نظر مسوولان مدارس قرار داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha