سلامت نیوز : محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه خندان و خوش‌ر‌وی کشورمان در مقابل چشم رسانه‌های خبری سراسر دنیا با ویلچر در مذاکرات مهم هفته گذشته در ژنو حاضر شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ به نظر می رسد که درد شدید کمر یا به نوعی اسپاسم عضلات کمر، وی را ناگزیر به نشستن روی ویلچر کرده است. گمانه زنی ها از عود دیسک کمر وزیر امور خارجه تحت تاثیر استرس و فشار جسمی و روانی زیاد حکایت دارد.

مسلما دلیل اصلی این اتفاق با بررسی های دقیق و تخصصی ممکن خواهد بود، اما برای ما می تواند بهانه ای قلمداد شود تا مروری داشته باشیم به درد های آزاردهنده و ناتوان کننده در ناحیه کمر که دست کم دو سوم افراد در طول زندگی خود به درجاتی آن را تجربه می کنند.

دردی که زمین گیرتان می کند

کمر درد، درد آزار دهنده ای است که می تواند شما را از انجام کارهای روزمره تان باز دارد و به استراحت وادار کند. جالب آن که امروزه با پیشرفت زندگی های پر مشغله صنعتی، شیوع پشت میزنشینی و اختصاص ندادن زمانی در روز برای ورزش کردن، شیوع کمر درد نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش نیز پیدا کرده است. به گونه ای که آمارها حتی نشان می دهد که سن بروز کمر درد در جامعه ما کاهش پیدا کرده است.

البته بیشتر کمردرد ها ظرف چند روز بهبود می یابد، ولی برخی کمردردها مدت بیشتری طول می کشد. با این حال، کمردرد حاد به کمردردی می گویند که ظرف چند روز تا چند هفته بهبود می یابد و کمردرد مزمن کمردردی است که بیش از سه ماه طول می کشد.

دکتر شهرام صادقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در گفت و گو با جام جم با تاکید بر این که 95 درصد کمردردها ناشی از کشیدگی، فشار مکانیکی یا آسیب به عضلات، دیسک مهره ای، مهره ها و اندام های مرتبط با کمر است، می گوید: اما در 3 درصد موارد نیز بیماری های التهابی و عفونی و در 2 درصد دیگر بدخیمی ها به دردهای شدید کمر منجر می شود. مسلما تشخیص صحیح علت و ریشه کمردرد به درمان موثر این بیماری آزاردهنده بسیار کمک می کند.

بیرون زدگی دیسک

آسیب های وارده به دیسک های بین مهره ای ستون فقرات از دلایل اصلی و شایع کمر درد محسوب می شود. به گفته دکتر صادقی دیسک های بین مهره ای بویژه، در ناحیه کمری همیشه تحت فشار است. این فشار سبب می شود که بتدریج آب دیسک کم شود و ترک هایی در آن ایجاد شود. این ترک ها می تواند سبب ایجاد کمردردی شود که حداکثر تا زانو منتشر می شود و معمولا همراه خواب رفتگی پاها نیست.

درد سیاتیک

شاید از بسیاری از افراد شنیده باشید که از دردهای سیاتیکی خود شکوه می کنند، اما این درد ها چگونه و در چه شرایطی به بروز کمر درد منجر می شود؟

دکتر صادقی در پاسخ می گوید: گاهی هسته دیسک از طریق ترک های موجود در دیسک خارج می شود و روی نخاع یا ریشه های نخاعی فشار می آورد. معمولا در این موارد کمردرد خفیف است و مشکل بیمار درد یا خواب رفتن یک یا هر دو پا است. اگر فشار وارده بر این ساختمان ها خیلی شدید باشد، می تواند سبب فلج، بی حسی یا اختلال در کنترل ادرار یا مدفوع شود.

آرتروز و پوکی استخوان

نباید از یاد برد که پیرشدن ستون فقرات می تواند سبب ایجاد درد شود. در این موارد بیمار پس از مدتی بی حرکتی، بویژه پس از خواب، احساس سفتی و خشکی در ستون فقرات می کند، اما دکتر صادقی تاکید می کند بروز چنین فرآیندی که آرتروز تلقی می شود، در سنین پس از چهل سالگی بروز می کند و افراد را در سنین پایین تر درگیر نمی کند. درباره پوکی استخوان یا کاهش تراکم استخوان ها نیز وضع به این منوال است یعنی بروز این بیماری خاموش که گاه استخوان ها را در معرض شکستگی های بسیار کوچک قرار می دهد، پس از پنجاه سالگی به بروز درد های بسیار شدید در ناحیه کمر منجر می شود.

تنگی کانال نخاع

تنگی کانال نخاع نیز می تواند سبب کمردرد و انتشار آن به یک یا هر دو پا شود. معمولا مبتلایان این بیماری از درد هنگام ایستادن و راه رفتن شکایت دارند، اما این درد با نشستن بهبود می یابد. دکتر صادقی به اختلال در مفاصل کوچک ستون فقرات نیز به عنوان یکی دیگر از دلایل دردهای کمر اشاره می کند و می افزاید: درد این مفاصل، شبیه درد دیسک است یعنی در کمر حس می شود و ممکن است به یک یا دو پا انتشار یابد. مهم ترین علت دردناک شدن این مفاصل می تواند ناشی از آرتروز باشد.

این متخصص طب فیزیکی اظهار می کند: فراموش نکنید که درد کمر در برخی افراد نیز می تواند ناشی از بیماری فیبرومیالژی باشد؛ بیماری مزمنی که با درد منتشر در بدن، خستگی، اختلال خواب و نقاط دردناک متعدد همراه است. عفونت ها، بیماری های التهابی مثل روماتیسم و تومورها نیز می تواند سبب ایجاد کمردرد شود.

رگ به رگ شدن

تجربه نشان داده است، درد کمر در سنین جوانی و قبل از چهل سالگی در موارد زیادی، به وارد شدن ضربه مستقیم یا برداشتن جسم سنگین باز می گردد که باعث می شود، رباط ها یا عضلات بین مهره های کمر، دچار کشیدگی و درد شدید شود.

اما دکتر صادقی به باور غلطی که در این ارتباط در میان عموم رواج یافته، اشاره می کند و می گوید: بر خلاف تصور عموم، برداشتن جسم سنگین منجر به کمر درد نمی شود بلکه نزدیک به 50 درصد کمردردها به علت وجود استعداد یا عاملی برای درد کمر، حتی طی انجام کارها و حرکات معمول روزانه بروز می کند .

کمردرد عصبی نداریم

«وقتی عضلات کمرتان را تقویت و شیوه زندگی خود را اصلاح کنید، وضعیت روحی و هیجانی نامطلوب نمی تواند منجر به کمر درد شما بشود.»

دکتر صادقی می افزاید: اصولا اتفاقی با عنوان درد عصبی در کمر یا هر عضو دیگر بدن بر خلاف تصور عموم، مبنای علمی ندارد، مگر در موارد بسیار معدود.

وی در پاسخ به این سوال که کمردرد وزیر امور خارجه می تواند صرفا ریشه عصبی داشته باشد؟ می گوید: در واقع وقتی استرس و اضطراب داریم، هر دردی را بیشتر حس می کنیم، اما حالت های اضطرابی در کنار نداشتن استراحت کافی و پشت میز نشینی طولانی می تواند به شدید تر شدن دردهای کمر کمک کند .

ورزش؛ موثرترین درمان کمردرد

بیشتر کمردردها، اگر علائم یک بیماری خطرناک نباشد، ظرف مدت کوتاهی بهبود می یابد و احتیاج به اقدامات تشخیصی یا درمانی پرهزینه ای ندارد. به گفته دکتر صادقی، استفاده از ماساژ یخ در سه روز اول کمردرد و ماساژگرم پس از این مدت به کاهش درد کمک می کند. همچنین استراحت در بستر، حداکثر به مدت یک تا دو روز، در وضعیت خوابیده به پشت، با گذاشتن بالش زیر زانو ها یا خوابیده به پهلو در حالی که بالش بین زانوها قرار دارد، در بهبود کمر درد بسیار موثر است .

این متخصص طب فیزیکی تاکید می کند: از آنجایی که علت پایه تمام کمر دردها، ضعیف بودن عضلات کمر است، ورزش بهترین راه برای تسریع بهبود درد کمر محسوب می شود جالب این که محمدجواد ظریف در صفحه فیس بوک شخصی اش بعد از مرخص شدن از بیمارستان نوشته بود: ام. آر. ای نشان داد که مشکل من بیشتر عصبی است و با ورزش درست می شود.

بررسی ها نشان داده است که حتی لیزر و جراحی نیز نمی تواند به اندازه ورزش های کمر و حتی ورزش های هوازی چون شنا کردن و آب درمانی در بهبود دردهای کمر موثر باشد. در واقع ورزش های مناسب، ایستادن یا نشستن و حمل اشیا در وضعیت مناسب، کمک زیادی به پیشگیری کمردرد می کند.

پس این توصیه ها را هرگز فراموش نکنید؛ بی حرکت نمانید و ورزش را وارد زندگی روزمره خود کنید، روزی نیم ساعت قدم بزنید، بیش از 25 دقیقه ننشینید و هر 25 دقیقه حداقل 5 دقیقه راه بروید و ورزش های کششی انجام دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha