سلامت نیوز : رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان گفت: ابتلا به افسردگی در سنین نوجوانی و سالمندی نسبت به سایر گروه‌های سنی بالاترین شیوع را دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ جعفر بوالهری رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان به مناسبت هفته ملی سلامت روان ( 24 لغایت 30 مهرماه)گفت:‌ در سال‌های اخیر به دلیل اهمیت سلامت روان و مسائل روحی و روانی، در کشور هفته  آخر مهر ماه،هفته سلامت روان نامگذاری شد. بعدها به تبع این نامگذاری و فعالیت وسیعی که در کشورمان اتفاق افتاد، سازمان جهانی بهداشت از این حرکت کشور ایران تقدیر کرد و روزی را متفاوت ولی نزدیک به آن را به نام روز جهانی بهداشت روان تعیین کرد.  

وی افزود: با توجه به اینکه شعار امسال، سلامت روان و سالمندان نامگذاری شده است، وزارت بهداشت  نیز روزهای این هفته را با عناوین شیوه زندگی در سالمندی، سالمند و خانواده، نقش سالمند در جامعه، مشکلات شایع سلامت روان در سالمندی، توانمندسازی در سالمندی، تعامل جسم و روان در سالمندی و سلامت اجتماعی سالمندان  تعیین کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت :‌ یکی از پرهزینه‌ترین بیماری‌ها در دنیا و ایران، بیماریهای مرتبط با سلامت روان و بخصوص افسردگی است و  ابتلا به افسردگی در سنین نوجوانی و سالمندی نسبت به گروه‌های سنی دیگر بالاترین شیوع را دارد.

وی اظهار داشت: دوران سالمندی ضمن این که سالهای عزت و آرامش و تعالی انسانهایی است که مدت طولانی مشغول خدمت رسانی به خانواده و جامعه بوده اند، از سویی دیگر سالهایی است که این افراد با رکود زیادی در فعالیتهای فیزیکی، روانی، اجتماعی، خانوادگی، شغلی مواجه می‌شوند، لذا این گروه را می‌توانیم از آسیب پذیرترین گروه‌های جامعه بدانیم.

بوالهری گفت:‌ در این هفته سعی می شود تا با آموزشهای لازم و تبلیغات، برای تامین سلامت؛ رفاه و سازگاری این گروه گامهای موثری برداشته شود. سالمندان نیاز به  توجه و حمایت مالی ، خانوادگی و اجتماعی زیادی دارند. سالمندان  نیازمند مراقبت جدی در زمینه سلامت جسمی  روانی و عصبی هستند تا با بروز کوچکترین تنش یا نشانه‌هایی که در این افراد بوجود می آید بتوانیم مداخله نماییم.

وی گفت: بدون تردید تغذیه سالمندان، رفت و آمد سالمندان، احترامشان در خانواده، مراقبت‌های جدی در محیط‌های بیمارستانی و دیگر مراکز سالمندان از موضوعات کلیدی و اساسی است که مورد توجه سازمان‌های جهانی و قطعا" کشور ما است.

رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان در خصوص راههای مقابله با استرس و افسردگی گفت: در واقع دو علت اصلی برای شیوع بالای ابتلا به افسردگی عنوان شده است. یکی وجود استرس‌های بالا در خانه مدرسه جامعه ترافیک رسانه ها و ... است که برای رفع آن باید در سطح کلان جامعه، تدبیرات لازم بوسیله مسئولین و برنامه ریزان اندیشیده شود.

بوالهری افزود: عامل دیگر افسردگی، عدم توانایی انسانها برای مواجه با این استرسهاست که باید آنها را توانمند سازیم تا بتوانند از عامل استرس زا دوری کنند و با عبادت یا دعا به آرامش پناه ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha