دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 85068
سلامت نیوز : سالمندی بیماری نیست بلکه مرحله‌ای از چرخه زندگی است که مسائل رشدی خاص خود را دارد و در عین حال سالمندی با انباشت خردمندی همراه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ سالمندی فرصتی است که فرد می‌تواند تجربیاتش را به نسل‌های بعد منتقل کند. اریک اریکسون سالمندی را زمانی برای زایندگی می‌دانست نه دورانی از یاس.

بطور کلی پیر شدن به معنای پیرشدن سلول‌هاست. هرسلول دوره عمر مشخصی دارد که عوامل ژنتیک و عوامل محیطی و.... در آن موثرند.

با افزایش سن تغییرات ساختمانی در سلول‌ها روی می‌دهد. پیری احتمالا علت واحدی نداشته و در طی آن تمام نواحی بدن تا حدودی تحت تاثیر  قرار می‌گیرد.در اواخر بزرگسالی بدن در حال پیر شدن به کانون دغدغه‌های فرد  تبدیل می‌شود و جایگزین اشتغال خاطر میانسالی در زمینه شغل و روابط  می‌شود.

دلیل این امر کاهش طبیعی کارکرد تغییر ظاهر جسمانی و افزایش میزان بیماری‌های جسمانی است.

با وجود این رویدادها تن انسان در سالمندی همچنان منبع لذت قابل ملاحظه‌ای است و می‌تواند حس کفایت را منتقل کند. به خصوص اگر فرد به ورزش مرتب، رژیم غذایی سالم، استراحت کافی و مراقبت‌های طبی پیشگیرانه توجه کافی نشان دهد. حالت بهنجار در سالمندی سلامت جسمی و روانی  و اجتماعی است نه بیماری و ناتوانی.

می‌شود پیر بود اما سرزنده

مهم نیست چند سال دارید کافی است از همین لحظه بیشتر مراقب سلامتی خودتان باشید تا در سال‌های بعد، از زندگی سالم‌تر و با نشاط‌تری  برخوردار باشید.

پیری به معنای بازنشستگی، پدر یا مادر بزرگ شدن یا رسیدن به یک سن خاص  سالمندی نیست بلکه پیری یک فرایند مادام العمر است. افرادی  که شانس رسیدن به سن سالمندی را می‌یابند، کسانی هستند که با موفقیت مراحل مختلف زندگی را پشت سر گذاشته‌اند. پیری موفق، متضمن چندین عامل است که اکثر آنها تحت کنترل شما قرار دارد یعنی نوع نگرش شما به مقوله پیری، فعالیت‌ها، مراقبت‌های بهداشتی و روابط بین فردی.

اگر چه جسم شما پیر می‌شود اما ذهن شما تا هر زمان که اراده کنید جوان خواهد ماند اگر امید به داشتن عمری طولانی، سرشار از شادابی، خوش طبعی و روابط اجتماعی محکم باشید آن هنگام است که این طرح ذهنی تامدت زیادی آینده شما را رقم خواهد زد.شوخ طبعی و قدرت کنار آمدن با مشکلات و تغییرات به شما کمک می‌کند از پس هر مشکلی بر آیید و یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سلامت روانی در دوران سالمندی بحث حفظ حافظه است.

راهکارهای خوب برای تقویت حافظه

انتظار نداشته باشید همه چیز را بدست آورید. این روزها در دنیای شلوغی زندگی می‌کنیم که مملو از اطلاعات مختلف است بهتر است همیشه از لیست، یادداشت، مشخص کردن کارها روی تقویم و هر چیز دیگری که به حافظه کمک می‌کند،‌استفاده کنید.

سعی کنید برای کارهای مختلف روال ثابتی مشخص کنید. به عنوان مثال برای دسته کلیدتان جای مخصوص داشته باشید.

حافظه بصری معمولاً‌ بهتر از حافظه شنیداری عمل می‌کند به عبارت دیگر ما آنچه را که می‌بینیم بهتر از آنچه می‌شنویم بیاد می‌آوریم و استفاده همزمان از هر دو، بخاطر سپردن را آسان‌تر می‌کند.

 برای به ذهن سپردن مطالب و موضوعات جدید آنها را داستانی کنید، ضمن اینکه اختصاص دادن زمان بیشتر برای یادگیری، به خاطر سپردن و بیاد آوردن آنرا تسهیل می‌کند.

هر روز به اخبار رادیو و تلویزیون گوش دهید. سعی کنید هر روز یک مطلب جدید یاد بگیرید. کتاب یا روزنامه مطالعه کنید، در جمع دوستان یا خانواده خاطرات گذشته را تعریف کنید. می‌توانید آلبوم عکس‌های قدیمی را برای یادآوری نام افراد و خاطرات گذشته نگاه کنید.

خاطرات خود را بنویسید، جدول حل کنید و همراه خانواده بیشتر به طبیعت بروید و راجع به موضوعات مشخص صحبت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha