سلامت نیوز : یک فوق تخصص روماتولوژی کودکان با تاکید بر اینکه مصرف ویتامین «دی» موجب افزایش جذب کلسیم شده و دفع آن را در بدن کاهش می‌دهد، اظهار داشت: همه کودکان باید از بدو تولد تا دو سالگی روزانه 400 واحد ویتامین «دی» مصرف کرده و بعد از آن، میزان مورد نیاز این ویتامین را از طریق تغذیه و یا نور آفتاب تامین کنند.

دکتر سید رضا رییس کرمی در گفت‌وگو با ایسنا ، بروز نرمی استخوان یا راشیتیسم در کودکان را یکی از عوارض ناشی از اختلال متابولیسم کلسیم عنوان کرد و گفت: این عارضه در نتیجه کمبود دریافت ویتامین دی در کودکان رخ می دهد. استخوان سازی در بدن با ذخیره کلسیم در استخوان ها به صورت املاح است که عمدتا این روند از ابتدای تولد تا سنین 30 تا 40 سالگی سیری صعودی دارد. سپس از دهه 50 به بعد این روند به شکلی نزولی درآمده و همین امر به تدریج در سنین بالاتر موجب پوکی استخوان در کهنسالان می شود. به طوری که چگونگی پیشرفت این سیر در افراد مختلف متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دریافت ویتامین دی برای جذب کلسیم توسط بدن ضروری است، تصریح کرد: شرایط آب و هوایی، تغذیه و میزان دریافت نور خورشید و همچنین میزان تحرک در بروز پوکی استخوان در افراد نقش بسزایی ایفا می کند.

رییس کرمی با تاکید بر اینکه یک نوجوان در حال رشد به طور معمول باید روزانه 1000 میلی گرم کلسیم و 400 واحد ویتامین دی مصرف کند، گفت: مشکلات در دریافت این ویتامین در شیرخوران معمولا منجر به نرمی استخوان در آنها می شود. ویتامین دی در بدن ساخته نمی شود و کودکان باید آن را از طریق مصرف مکمل های غذایی یا دریافت نور مستقیم آفتاب تامین کنند. چنانچه شرایط آب و هوایی برای وقوع این امر مناسب نباشد، توصیه کلی به خانواده ها این است که کودکان از پانزده روزگی تا دو سالگی روزانه به میزان 400 واحد ویتامین دی دریافت کنند که در کشور ما معمولا در قالب قطره های مولتی ویتامین یا ویتامین آ-د موجود است.

این فوق تخصص روماتولوژی کودکان در پایان مصرف ویتامین دی در میان بچه ها در سطح کشور را نسبتا مناسب عنوان کرد و افزود: نقش ویتامین دی تنظیم متابولیسم جذب کلسیم در بدن است به طوریکه مصرف آن موجب افزایش جذب و کاهش دفع کلسیم می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha