دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۹
کد خبر: 85075

سلامت نیوز : رییس اداره مامایی وزارت بهداشت به تبیین نکاتی به منظور تقویت جایگاه‌ ماماها و به دنبال آن کاهش آمار سزارین در کشور پرداخت و نقش ماماها در اجرای سیاست‌های جدید جمعیتی را پررنگ و موثر دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ فرح بابایی در حاشیه برگزاری همایش "تدوین برنامه راه برای استقرار مراقبت مامامحور" که در بیمارستان شهید اکبرآبادی برگزار شد، هدف از این گردهمایی را بررسی چالش‌ها و ارائه راهکارهای موجود به منظور کاهش آمار سزارین دانست و عنوان کرد: برای برداشتن موانع اجرایی موجود تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست.

وی به سیاست‌های جدید جمعیتی نیز اشاره کرد و گفت: لازم است برای اینکه مادران ایرانی باروری سالمی داشته باشند، زایمان طبیعی را پشت سر بگذارند. نقش ماماها در این سیاست بسیار پررنگ است و این جمعیت می‌توانند کاری کنند تا تجربه زایمان برای مادران خوشایند شود.

رییس اداره مامایی وزارت بهداشت با بیان اینکه تعرفه پایین زایمان طبیعی از جمله موانع پیش روی کاهش آمار سزارین به شمار می‌رود، اظهار کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از بیمارستان‌های کشور به صورت خودگردان اداره می‌شوند و قطعا انجام سزارین درآمدزایی بیشتری برای بیمارستان‌ها به همراه دارد.

وی ادامه داد: اشکال موجود در نظام پرداخت فعلی نیز باعث شده است ماماها زایمان طبیعی را انجام دهند اما متاسفانه مهر پزشک متخصص بر روی آن بخورد.

بابایی بر ضرورت اصلاح نظام فعلی پرداخت در حوزه درمان تاکید کرد و گفت: سال گذشته کارهای تحقیقاتی بسیاری در راستای کاهش آمار سزارین در اداره سلامت مادران وزارت بهداشت انجام شد که از جمله راهکارهای استخراج شده تقویت نقش ماماها برای انجام زایمان طبیعی بود که قطعا در صورت تحقق این امر می‌توان به کاهش بار سزارین در مراکز درمانی کشور امیدوار بود.

راه‌اندازی کمپین حمایت از زایمان طبیعی

همچنین فرحناز محمدی سعادت، عضو هیات مدیره جمعیت مامایی ایران از راه‌اندازی کمپین حمایت از زایمان طبیعی در آینده خبر داد و گفت: در درجه اول از وزیر بهداشت خواهیم خواست نخستین عضو این کمپین باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha