سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲
سلامت نیوز : چندی پیش مصطفی سراج، مدیرکل بهزیستی شهر تهران اعلام کرد: «به طور متوسط در کشور بین 50 تا 70هزار نفر سالانه به جمعیت معلولان اضافه می‌شود که این آمار در تهران نزدیک به 10هزار نفر است.» موضوعی که به نظر می‌رسد بیشتر نگرانی مسئولان بهزیستی را درباره هزینه‌های لازم برای رسیدگی به امور معلولان به دنبال داشته و آن‌ها را مشغول اجرای طرح‌هایی برای کاهش معلولیت و بهبود حال برخی از آنان کرده است.

در این رابطه و در راستای کاهش تعداد معلولان که منجر به کم شدن هزینه‌های سرسام‌آور درمان این افراد می‌شود، متولیان بهزیستی کشور طرحی را برای ارائه خدمات توان‌بخشی در منازل ارائه کرده‌اند؛ به این ترتیب و در قالب این طرح، برای بهبودی زود هنگام و کاهش هزینه‌های درمانی تیمی شامل پزشک، پرستار و... به خانه بیماران مراجعه می‌کنند. این فعالیت در کنار 140 مرکز روزانه و 280 مرکز شبانه‌روزی توان‌بخشی بهزیستی در استان‌های مختلف کشور بخشی از مشکل ایجاد معلولیت در کشور را برطرف خواهد کرد.

یحیی سخنگویی، معاون امور توان‌بخشی سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با «حمایت» درباره برنامه‌های سازمان بهزیستی برای حمایت از معلولان می‌گوید:‌ برای تحقق این موضوع پیشنهادی به مجلس برای تصویب افزایش 20 درصدی یارانه‌ها برای مراکز شبانه‌روزی و افزایش 30 درصد برای مرکز روزانه ارائه کرده‌ایم.به گفته وی اکنون مبلغ یارانه پرداختی به مراکز شبانه‌روزی برای هر نفر 240 هزار تومان و در مراکز روزانه 140 هزار تومان است.

میانبری برای بهبودی
ماندن در منزل و بودن در کنار خانواده بهترین میانبر برای بهتر شدن روحیه افراد و رفتن به سمت بهبودی است بر این اساس به گفته معاون امور توان‌بخشی سازمان بهزیستی تسهیلاتی برای نگهداری معلولان در منزل فراهم شده است که سالمندان، بیماران روانی مزمن، معلولان جسمی و عقب‌مانده‌های ذهنی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی از اجرای این طرح پیشگیری از معلولیت دایمی است، خاطرنشان می‌کند: البته برای اعزام تیم به منازل وضعیت بیمار در نظر گرفته می‌شود و افرادی شامل پزشک، پرستار، فیزیوتراپ، گفتار درمان برای کمک به بیمار به محل اعزام می‌شوند و کارهای درمانی را انجام می‌دهند.

کاشت حلزون و پیشگیری از معلولیت
از سوی دیگر با توجه به اینکه کاشت حلزون گوش یکی از مهم‌ترین کارها برای پیشگیری از معلولیت است، یک میلیارد تومان اعتبار نیز به این عمل جراحی برای کودکان ناشنوا تخصیص داده شده است. البته یک هزار و 500 کودک ناشنوا در سال جاری را پوشش می‌دهد که بر این اساس همه کودکان در انتظار نوبت کاشت حلزون را تحت پوشش قرار می‌دهد. اعتبار خرید تجهیزات هم 20 درصد افزایش داشته است.

پوشش 10 هزار بیمار روانی
اکنون سازمان بهزیستی کشور نزدیک 10 هزار بیمار روانی مزمن را تحت پوشش خود قرار داده است و در این میان افرادی هستند که از خدمات بهزیستی ناراضی‌اند، سخنگویی دلیل این نارضایتی را کمبود بودجه عنوان می‌کند و می‌گوید: با توجه به کافی نبودن اعتبارات، کمبودهایی در ارائه خدمات وجود دارد. به گفته وی بیماران روانی در اولویت کاری مدیران بهزیستی قرار دارند و برای درمان آنان تیمی شامل پزشک عمومی و مشاوره برای نظارت بر وضعیت بیمار به منازلشان اعزام می‌شوند و با وجود مشکلات مالی این فعالیت همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha