سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۲
سلامت نیوز : نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که سالخوردگانی که خوب نمی خوابند و یا خواب کافی ندارند بیشتر دچار پلاکهای مغزی می شوند که نشانه رسمی بیماری آلزایمر تلقی می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دانشمندان دانشکده سلامت عمومی «جان هاپکینز» به این نتیجه رسیدند که افرادی که کم می خوابند و یا کیفیت خواب آنها ضعیف است، دارای تصاویر مغزی غیر عادی هستند که نخستین نشانه های ابتلا به بیماری آلزایمر را در خود دارد.

در تحقیقاتی که نتایج آن در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده، دانشمندان 70 بزرگسال را که در دهه هفتم زندگی به سر می برند بررسی کردند. این شرکت کنندگان به پرسش هایی درباره الگوهای خواب خود پاسخ داده و در معرض عکسبرداری های مغزی برای بررسی اندازه «پلاک بتا امیلوئید» قرار گرفتند. تجمع این پلاک ها یکی از نشانه های ابتلا به بیماری آلزایمر است.

به نظر می رسد که نوسان سطح بتا آمیلوئید با عادات خواب تنظیم می شود. افرادی که کمتر می خوابند و یا در خواب خود مشکل دارند بیشتر احتمال دارد که سطح «پلاک بتا آمیلوئید» در مغز آنها افزایش یابد.

این تحقیق بدان معنا نیست که داوطلبان در آستانه ابتلا به بیماری آلزایمر هستند اما نشان می دهد که احتمال دارد خواب که به مغز زمان لازم برای استراحت روزانه را می دهد راه مهمی برای نگاه داشتن این پلاک ها در حداقل باشد و از سوی دیگر بهبود وضعیت خواب ممکن است راه مهم و حیاتی برای ممانعت از ابتلا به بیماری های مخرب اعصاب باشد.

این گزارش جدید تحقیقاتی که پیشتر در مجله ساینس منتشر شده بود را تأیید می کند. در این تحقیقات مشخص شده بود که خواب ضایعاتی از جمله پروتئین های آمیلوئید را از بین می برد و سلول ها را منقبض می کند تا عملکرد آنها بهتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha