سلامت نیوز : فلوشیپ سم‌شناسی بالینی گفت: شایع‌ترین مسمومیت کودکان به واسطه شربت متادون است چرا که خانواده‌ها، آن را در شیشه آب معدنی یا نوشابه می‌ریزند و کودک به اشتباه آن را می‌خورد که کمتر از یک قاشق چایخوری آن می‌تواند باعث مرگ کودک شود.

فریبا فرنقی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: متأسفانه امروزه شایع‌ترین مسمومیت کودکان به واسطه مصرف شربت متادون است چرا که خانواده‌هایی که از شربت متادون استفاده می‌کنند آنها را در شیشه آب معدنی یا نوشابه می‌ریزند و کودک به اشتباه آن را می‌خورد یا آنکه این شربت را در شیشه شربت و داروها ریخته و خودشان به اشتباه به کودک می‌خورانند.

فلوشیپ سم‌شناسی بالینی گفت: کمتر از یک قاشق چایخوری شربت متادون می‌تواند باعث مرگ کودک کم سن و سال شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: علاوه بر آن، مواد خطرناک و شیمیایی چون سموم، لوله‌ بازکن‌ها و سفیدکننده‌ها می‌توانند باعث مسمومیت کودکان شوند.

وی گفت: بهتر است این مواد را در جایی قرار داد که کودک دسترسی به آن نداشته باشد یا در کابینتی قرار داد که قفل داشته باشد همچنین از ریختن این مواد در شیشه مواد خوراکی باید پرهیز کرد.

فلوشیپ سم‌شناسی بالینی ادامه داد: نکته مهم در مواجهه با مسمومیت کودک با مواد شیمیایی و خوردن داروها و قرص‌ها، این است که والدین این مسئله را جدی بگیرند و کودک را بلافاصله به نزد پزشک ببرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: والدین دقت داشته باشند در صورت مسمومیت کودک وی را به استفراغ وادار نکنند و از خوراندن آبلیمو به کودک بپرهیزند چرا که این اعمال در خیلی از موارد می‌تواند به کودک آسیب بیشتری برساند؛ همچنین استفراغ در کودک مسموم باعث وارد شدن مواد و سموم به ریه کودک می‌شود.

فرنقی به تقلید کودک از کارهای والدین یا فیلم‌ها و سریال‌ها اشاره داشت و افزود: تهدید به خودکشی و مصرف ماده مخدر از جمله مواردی است که بعضی از کودکان آنها را از بزرگترها تقلید می‌کنند.

فلوشیپ سم‌شناسی بالینی به وجود دارو در منازل اشاره داشت و افزود: خانواده‌ها دقت داشته باشند که بعد از اتمام دوره بیماری باقیمانده داروها را دور بریزند تا کودک به آن دسترسی نداشته باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: استنشاق دود مواد مخدری چون شیشه و تریاک نیز می‌تواند کودک را مسموم کند.

وی به مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در فصل پاییز و زمستان اشاره داشت و افزود: در فصل سرد باید حتماً ایمنی وسایل گازسوز سنجیده شود و خروجی مناسب برای آن تعبیه کرد تا از مسمومیت با مونوکسیدکربن پیشگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha