سلامت نیوز : مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت از تصویب سند ملی ارتقای سلامت در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی خبر داد و جهت اجرای هر چه‌ سریع‌تر، ابلاغ آن از سوی دولت را خواستار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمدحسین تقدیسی در حاشیه کارگاه کشوری ارتقای سلامت با اشاره به تصویب سند ملی ارتقای سلامت در خرداد ماه امسال، گفت: با ابلاغ این سند، تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌های کشور جهت اجرای آن باید با وزارت بهداشت همکاری کنند.

وی با تاکید بر مقوله "سلامت در تمام سیاست‌ها"، گفت: بر اساس سند ملی ارتقای سلامت، تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها باید در برنامه‌های استراتژیک خود مباحث سلامت را در نظر داشته باشند.

تقدیسی گفت: امروز معنا و مفهوم سلامت در جامعه جهانی از تغییرات اساسی برخوردار شده و نگرش‌ نسبت به سلامت تغییر کرده است. امروز فرهنگ یعنی سلامت و سلامت یعنی فرهنگ. زندگی آحاد ملت‌ها با سلامت گره خورده است و تصمیم گیرندگان در جامعه مستقیم و غیرمستقیم روی سلامت جامعه تاثیر دارند.

وی در این باره افزود: کشورهای پیشرفته دنیا از سال‌های گذشته با این مفهوم از سلامت، تجربیاتی را آغاز کرده‌اند و آخرین نشست جهانی در این باره به 20 تا 24 خرداد ماه در هلسینکی فنلاند مربوط می‌شود. در بیانیه پایانی این نشست از تمام کشورها خواسته شده که وظایفی را در راستای ارتقای سلامت و نهادینه کردن "سلامت در تمام سیاست‌ها" انجام دهند. کشور ما نیز در این زمینه از حدود یک سال گذشته تلاش‌هایی را انجام داده است.

تقدیسی ادامه داد: به عنوان مثال حتی از وزارت اقتصاد و دارایی نیز انتظار می‌رود که به سلامت فکر کند. به عنوان نمونه به کارخانجات شیر خارج از نوبت مجوز تاسیس دهند و تسهیلاتی برای آنها در نظر گیرند.

رخشانی: نگاه سلامت محوری بر تمام تصمیم‌سازی‌ها حاکم شود

در ادامه دکتر فاطمه رخشانی، عضو بورد تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت کشور نیز با اشاره به اهمیت فعالیت شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و مصوبات آن گفت: این شورا به ریاست رییس جمهور بوده و 9 وزیر و چند سازمان اعضای آن را تشکیل می‌دهند.

وی بر لزوم ارایه پیوست سلامت برای طرح های بزرگ اشاره کرد و افزود: معتقدیم که سلامت مردم تنها به دلیل‌ طرح‌های بزرگ تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد؛ به طوری که حتی تصمیم یک مدیر مدرسه درباره چگونگی اداره مدرسه بر روی سلامت افراد تاثیرگذار است. بنابراین باید به سمتی حرکت شود که در تمام تصمیم‌ها سلامت را در نظر داشته باشیم.

رخشانی ادامه داد: یکی از مشکلات در مصوبات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در سال‌های اخیر آن است که هرچند تصمیم‌های بسیار خوبی گرفته شده اما این تصمیم‌ها چندان اجرایی نشده‌اند. لازم است نگاه سلامت محوری در تمام تصمیم‌سازی‌ها حاکم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha