چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 85208

وارونگی دما، آلاینده‌های سمی، روزهای ناسالم، شاخص کیفیت هوا، بیماران قلبی، کودکان و سالمندان و درنهایت مرگ‌ومیر. این واژه‌ها چند سالی است به آشنا‌ترین واژه‌ها برای ساکنان تهران و هفت‌کلانشهر دیگر به‌خصوص در این وقت از سال کشور بدل شده‌اند. واژه‌هایی که در قالب گزارش و خبر و تحلیل و مقاله از موضوع و داستانی تکراری و همیشگی می‌گویند: آلودگی هوا.

آلودگی، گلوی تهرانی‌ها را می‌فشارد
سلامت نیوز : وارونگی دما، آلاینده‌های سمی، روزهای ناسالم، شاخص کیفیت هوا، بیماران قلبی، کودکان و سالمندان و درنهایت مرگ‌ومیر. این واژه‌ها چند سالی است به آشنا‌ترین واژه‌ها برای ساکنان تهران و هفت‌کلانشهر دیگر به‌خصوص در این وقت از سال کشور بدل شده‌اند. واژه‌هایی که در قالب گزارش و خبر و تحلیل و مقاله از موضوع و داستانی تکراری و همیشگی می‌گویند: آلودگی هوا.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ در این میان نیز هر سال از سوی مسوولان و برخی صاحبنظران یک مقصر تازه برای این بحران بزرگ پیدا می‌شود. یک‌سال خودروهای فرسوده، یک‌سال افزایش تعداد خودروها، یک‌سال خودروهای تک‌سرنشین، یک‌سال بنزین آلوده، یک‌سال صنایع آلاینده، یک‌سال نباریدن باران و نوزیدن باد، یک‌سال اجرا نشدن طرح جامع کاهش آلودگی هوا و...، اما اصل قصه چیست و ایراد کار کجاست؟ به نظر می‌رسد علاوه بر همه اینها نبود عزم و تصمیمی واحد و راسخ برای حل اساسی این مشکل اصلی‌ترین دلیل حل‌نشدن موضوع همیشگی آلودگی هوا در تهران است.

آنقدر مشکل تهران حل نشد و فقط هر سال کار به انتقاد و ایراد و آمار دادن از آلودگی گذشت که این معضل چون بیماری مسری به دیگر کلانشهرهای کشور شیوع پیدا کرد. حالا قصه‌آلودگی فقط درد پایتخت‌نشینان نیست. مردمان شهرهای کرج، مشهد، اراک، تبریز، شیراز، اصفهان و اهواز هم به این درد گرفتار شده‌اند.اوج قصه آلودگی هم همیشه این فصل از سال است، اوایل پاییز تا اوایل تابستان، اگر از باد و باران هم خبری نباشد همه‌چیز بدتر و تلخ‌تر می‌شود. مثل همین دو روز گذشته در تهران که شدت آلودگی آنچنان بالا بود که مزه دودودم خودروها به‌علاوه ریزگردهای خیمه‌زده بر آسمان شهر را می‌شد زیر زبان به‌آسانی حس کرد.

آمارهایی که مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم اعلام کرد از بحرانی بودن وضعیت در هوای تهران خبر می‌داد، به اندازه‌ای که تهران و تهرانی‌ها این دو روز را در شرایط ناسالم سر کردند. رشیدی در گفت‌وگویی که با ایسنا داشت، با بیان اینکه شاخص کیفیت هوا در پایتخت 138 بوده و بیشترین میزان آن با عدد 215 متعلق به منطقه 19 است، افزود: «در حال حاضر با توجه به اینکه شاخص کیفیت هوا بین صد تا 150 قرار دارد، هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است. در همین راستا توصیه می‌شود که بیماران قلبی، کودکان، سالمندان و بانوان باردار از فعالیت در این شرایط هوایی پرهیز کنند.» بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران علت افزایش ریزگردها در هوای پایتخت در روز گذشته برخورد دو توده سرد و گرم بود و همین امر سبب ایستایی شدید هوا شد.

رشیدی، دو منشا داخلی و بیرونی را برای افزایش ذرات معلق کوچک‌تر از 5/2میکرون در هوای پایتخت عنوان کرد و افزود: منشا بیرونی ریزگردهایی است که از غرب و جنوب غرب کشور به پایتخت می‌آید و عوامل داخلی نیز ناشی از احتراق موتور خودروها، اصطکاک بین لاستیک و سطح خیابان و... است؛ بنابراین مشخص است که افزایش ذرات معلق کوچک‌تر از 5/2میکرون الزاما وابسته به فرآیند سوختی نیست. این کارشناس همچنین گفت بر اساس پارامترهای هواشناسی، پیش‌بینی می‌شود که این مشکل تا رسیدن به روزهای پایانی هفته حل شود، چرا که بر اساس پیش‌بینی‌ها از روز چهارشنبه با افزایش سرعت باد روبه‌رو خواهیم بود و از روز پنجشنبه و جمعه نیز با توجه به تعطیلات رسمی، حجم ترددها کاهش می‌یابد.

در خبری دیگر پیرامون موضوع آلودگی خبرگزاری مهر از برگزاری جلسه‌ای میان رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون موضوع آلودگی خبر داد. این خبر را کمال‌الدین پیرموذن، عضو هیات‌رییسه فراکسیون محیط‌زیست مجلس اعلام کرد. او با بیان اینکه سلامت شهروندان را بیش از این نمی‌توان با آلاینده‌های هوا در خطر انداخت از برگزاری جلسه این فراکسیون با معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط‌زیست با محور آلودگی هوا در عصر سه‌شنبه خبر داد. البته قرار بود طی دو هفته گذشته جلسه اعضای هیات‌رییسه فراکسیون محیط‌زیست با معصومه ابتکار رییس سازمان‌محیط‌زیست برگزار شود.

این نماینده مجلس درخصوص موضوع آلودگی هوا و طرح جامع کاهش آلودگی هوا نیز گفت: «درخواست ما از مسوولان سازمان‌محیط‌زیست پیگیری و اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هواست، با توجه به اینکه وارد نیمه دوم سال شدیم و آلودگی هوا چندبرابر می‌شود و هوای تهران نیز که اصلی‌ترین کلانشهر کشور است به مشکل برخورده است. از سویی راهکارهای مقطعی جوابگوی موضوع آلودگی هوا نیست، در این راستا باید مسوولان از سیاست‌هایی استفاده کنند که این معضل را به صورت ریشه‌ای حل کنند چرا که نمی‌توان سلامت شهروندان را بیش از این به خطر انداخت.»

در سویی دیگر مرتضی طلایی نایب‌رییس شورای شهر تهران در جلسه علنی این شورا با ورود به موضوع آلودگی هوای پایتخت در اظهار نظری اعلام کرد: «براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، ایران در میان آلوده‌ترین کشورهای جهان از نظر آلودگی هوا قرار دارد و جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.» او در ادامه افزود: «ما نمایندگان مردم در شورای شهر تهران هستیم و باید سپر افراد بی‌دفاع، کودکان، بیماران، جانبازان و سالمندان در مقابله آلودگی مرگ‌آور هوای تهران باشیم. ما حتی در مقابل جان یک شهروند هم مسوولیم چه برسد به وضعیت کنونی و حجم آلودگی که انواع و اقسام سرطان‌ها و بیماری‌ها به‌صورت کاملا مستقیم به مردم عرضه می‌شود.» طلایی با بیان اینکه سپر افراد بی‌دفاع‌شدن در برابر آلودگی هوا با حرف زدن امکان‌پذیر نیست تاکید کرد: «حرف‌های مسوولان و دستگاه‌ها درباره آلودگی هوا مثنوی هفتاد من است. از این‌رو حرف‌زدن درباره آلودگی هوا کافی است و باید زمان‌بندی مشخصی برای حل این معضل تعریف کنیم و از دولت و دستگاه‌های مربوطه استدعا داریم که برای کاستن درد و رنج آلودگی هوا قدم بردارند.» نایب‌رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه گام اولیه برای حل معضل آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهر‌ها باید به‌حدی بلند باشد که مردم این گام را لمس کنند و با آنها همگام شوند، گفت: «بپذیریم مشکل آلودگی هوا با سخنرانی، بیانیه و مصاحبه حل نمی‌شود. سوال من این است آیا مرگ سالانه صد‌ها انسان به ویژه کودکان و سالمندان برای پایان دادن به این داستان تکراری آلودگی هوا کافی نیست.»

طلایی با اشاره به اینکه براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، ایران در میان آلوده‌ترین کشورهای جهان قرار دارد و جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است، افزود: متاسفانه در دولت قبل آلودگی هوا عرصه کشمکش سیاسی شده بود تا آنجا که موضوع آمارهای مرتبط با آلودگی هوا هم محل مناقشه می‌شد. اگرچه ظاهرا در ثبت احوال ۱۸مورد به عنوان دلیل فوت شهروندان مشخص شده است اما تحقیقات نشان می‌دهد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی و سکته‌های مغزی بیشترین سهم را در تهران به خود اختصاص داده است که ارتباط معناداری بین مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های ذکر شده با آلودگی هوا وجود دارد. آمار بالای ایست قلبی شهروندان تهرانی گویای افزایش میزان آلاینده‌ها در پایتخت است. از این‌رو می‌توان گفت آلودگی هوا وضعیتی نگران‌کننده دارد.

اگرچه در این نطق عضو شورای شهر تهران به‌صراحت از ارتباط مستقیم میان مرگ شهروندان و آلودگی هوا سخن به میان آمده است، اما مشابه همه این حرف‌ها سال گذشته و سال‌های قبل از آن هم گفته شد با این حال وضع آلودگی هوا همیشه همین بود و انگار خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha