چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 85216

اگر کل نظام حمایت درمانی و بیمه ای را روی هم بگذاریم، مجموع این حمایت ها فقط 20درصد از هزینه های درمان را پوشش می دهد و چهارپنجم هزینه های درمان روی دوش مردم است.

سوهان هزینه‌های درمان، روی اعصاب بیماران
سلامت نیوز : اصلا اغراق نیست، منبع خبر هم موثق است. نماینده وزیر بهداشت در شورای عالی نظام ‌پزشکی روز گذشته با صراحت اعلام کرد که سهم مردم از هزینه‌های درمان به 80 درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ یعنی اگر کل نظام حمایت درمانی و بیمه ای را روی هم بگذاریم، مجموع این حمایت ها فقط 20درصد از هزینه های درمان را پوشش می دهد و چهارپنجم هزینه های درمان روی دوش مردم است.

پیش از این گفته می شد که مردم بین 60 تا نهایت 70 درصد هزینه های درمان را پرداخت می کنند، اما حالا این اظهارنظر ایرج فاضل مبنی بر سهم 80 درصدی مردم، بوضوح نشان می دهد که بود و نبود بیمه ها برای بسیاری از بیماران فرق چندانی ندارد.

نکته دیگر این است که به موازات افزایش درمان های تخصصی و گسترش درمان های نوین، باز هم هزینه درمان بیماران افزایش پیدا می کند و بخصوص در بخش هایی مثل دندانپزشکی، مردم تقریبا 100 درصد هزینه های درمان را از جیب پرداخت می کنند.

این وضع نیز محصول یک یا دو سال اخیر نیست، اما می توانیم بگوییم طی سال های اخیر سهم مردم از هزینه های درمان روز به روز افزایش پیدا کرده و اکنون این شرایط برای بسیاری از بیماران به مرز بحرانی غیرقابل تحمل رسیده است.

بودجه های ناکافی وزارت بهداشت در بخش درمان و در اولویت نبودن نظام سلامت برای دولت های مختلف، کار را به جایی رسانده است که رفتن به بیمارستان و پیگیری درمان یک بیماری ساده، ناخودآگاه ترس از هزینه ها را در دل بسیاری از مردم می کارد.

با وجود آن که قرار بود 10درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها به بخش سلامت اختصاص پیدا کند تا دست کم سهم مردم و وزارت بهداشت در پرداخت هزینه های درمان یکسان شود، اما حتی یک ریال از این درآمدها تاکنون به نظام سلامت تزریق نشده است و با وجود این منابع ناکافی، اصلا بعید نیست که در سال های آینده، سهم مردم حتی از 80 درصد فعلی هم بالاتر برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha