سلامت نیوز : معاون پژوهشی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا به تبیین راهکارهای موجود به منظور جلوگیری از بروز ناباوری در مبتلایان به سرطان پرداخت.

دکتر محمدرضا صادقی در گفت‌وگو با (ایسنا)،‌ در این باره توضیح داد: افرادی که در سنین بلوغ یا قبل از بلوغ به تومورهای بدخیمی مبتلا می‌شوند، شیمی‌درمانی و رادیوتراپی انجام می‌دهند. به طور حتم این درمان‌های رایج باعث تخریب باروری می‌شود.

وی ادامه داد: در این صورت فرد پیش از شروع درمان سرطان به مرکز ناباروری مراجعه کرده و مقدمات ذخیره‌سازی اسپرم خود را در بانک نگهداری اسپرم انجام می‌دهد تا بتواند پس از ختم شیمی درمانی و پس از ازدواج در صورت تمایل فرزنددار شود.

معاون پژوهشی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا با بیان اینکه دیده شده است بسیاری از خانواده‌ها پس از اطلاع از بیماری فرزند خویش، پزشک معالج را تحت فشار قرار می‌دهند تا سریعا درمان را آغاز کند،‌ گفت: معمولا در این شرایط پزشک پس از چند جلسه شیمی درمانی به خاطر می‌آورد که بیضه بیمارش در حال تخریب است و به بیمار می‌گویند اگر می‌تواند برود و اسپرم‌های خود را ذخیره کند. این در حالی است که آسیب به اسپرم وارد شده و مواد مختلف دارویی رویش اثر گذاشته است. از همین رو تقاضا می‌کنیم به محض تشخیص تومور برای ذخیره‌سازی اسپرم مراجعه کنند.

صادقی با بیان اینکه این اقدام بیش از یک تا دو ساعت به طول نمی‌انجامد، گفت: در این صورت بیمار وقتی در آینده قصد فرزنددار شدن داشت، این مسیر برایش باز است و می‌تواند با روش‌های کمک بارداری صاحب فرزند شود. امروز امید به زندگی در بیماران سرطانی افزایش یافته و بسیاری از آنها بهبود می‌یابند و می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند.

معاون پژوهشی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا ادامه داد: البته در حال حاضر در دنیا داروهای نسل جدید درمان سرطان به گونه‌ای در حال طراحی هستند که مسلما تا چند سال آینده درمان سرطان آسیبی به بیضه‌ها وارد نمی‌کند. داروهای فعلی اغلب رشد سلول‌ها را متوقف می‌کنند، اما متاسفانه رشد سلول‌ در سایر نقاط نیز به همراه این مناطق متوقف می‌شود و به همین علت است که موی سر ریزش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر کودک مبتلا به سرطان شود، پدر و مادر می‌توانند وی را برای ذخیره‌سازی بافت بیضه به مرکز بیاورند، اظهار کرد: بافت بیضه دارای سلول‌های بنیادی اسپرم‌ساز است.

صادقی با بیان اینکه اگر زنی ازدواج نکرده باشد و نگران باشد که ذخیره تخمدان‌هایش کاهش یابد و یا هر مورد دیگر، می‌تواند اقدام به ذخیره تخمک کند، گفت: بانک نگهداری تخمک برای خود فرد، اکنون در این مرکز دایر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha