سلامت نیوز : رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم گفت: بار بیماری دیابت از رتبه ۱۶ به رتبه ۶ ارتقا یافته است. سختگیری در واردات و تولید مواد غذایی پرکالری در سیاست‌گذاری‌های کلان می تواند جلوی رشد روز افزون این بیماری را بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ باقر لاریجانی صبح امروز در پنجمین کنگره تازه‌های غدد و متابولیسم که در تالار امام مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار شد گفت: دیابت یکی از بیماری‌هایی است که روز به روز در حال افزایش است و باید بتوانیم برای پیشگیری و درمان آن از روشهای جدید استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امروزه استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان دیابت، پیوند پانکراس، ژن تراپی، بیوسنسورها و استفاده از تجهیزات جدید مانند سرنگ انسولین، پمپ‌های ساده انسولین و انسولین‌های گاوی و خوکی عرصه نوینی را در درمان این بیماری ایجاد کرده است.

لاریجانی با اشاره به اینکه نباید به تاریخچه دارویی و طب سنتی‌مان بی‌اعتنا باشیم افزود: به جای آنکه مدت زمان زیادی را برای تولید یک داروی جدید صرف کنیم می‌توانیم از الگوی داروهای سنتی و ترکیب آنها استفاده کرده و عوارض احتمالی هر دارو را برآورد کنیم چرا که امروز چینی‌ها هم با ترکیب چند داروی سنتی نتایج بسیار خوبی گرفتند البته نمی‌گویم که باید به طور کامل به طب سینایی (سنتی) بچسبیم .در عین حال روند تحقیقات باید اخلاق پزشکی را مدنظر بگیریم.

وی تولید انسولین در ۱۰۰ سال گذشته را سبب ایجاد تحول در عرصه درمان دیابت دانست و گفت: بعد از انسولین مدیریت و پیشگیری از بیماری بسیار مهم بوده و نباید فراموش کرد که روشهای نوینی مانند پیوند پانکراس و استفاده از سلولهای بنیادی اگر چه دروازه جدیدی را برای درمان دیابت باز کرد اما چالش‌های خاص خود را هم دارد.

رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود تا سالهای آینده 400 میلیون نفر از جمعیت دنیا به دیابت مبتلا شوند که بیشتر در سنین 40 تا 59 سال هستند و از طرفی تغییر هرم جمعیتی از نسل جوان به سمت افراد سالمند موضوع را جدی‌تر فرض کنند.

وی گفت: در همین راستا پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال بررسی و مطالعه بار بیماری‌ها از جمله دیابت در کشور است و به نظر می‌رسد دیابت نسبت به 10 سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و از رتبه 15 و 16 در بین بیماریها به رتبه 6 ارتقا یافته است.

لاریجانی بر این نکته تأکید کرد: برای پیشگیری از دیابت باید اپیدمیولوژی دیابت و شرایط کشور را بسنجیم و در سیاست‌گذاری‌های کلان آن را مدنظر قرار دهیم به عنوان مثال واردات برخی اقلام را دشوارتر کرده و در توزیع و تولید مواد غذایی پرکالری مانند نوشابه‌های قنددار دقت بیشتری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha