سلامت نیوز : دبیر شورای آموزش دندانپزشکی گفت: نرخ هزینه‌های دندانسازان تجربی ارزان‌تر است و از طرفی چون پوشش بیمه‌ای در این زمینه نیست و هزینه‌ها سرسام‌آور است، مردم مجبورند به دندانساز تجربی مراجعه کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ اکبر فاضل دبیر شورای آموزش دندانپزشکی وزارت بهداشت در حاشیه بیست و دومین کنگره علمی سالانه پروتز دندان، گفت: بزرگترین دغدغه دندانسازان حمایت دولت از آنهاست و اینکه جلوی کار لابراتوارهای غیر مجاز گرفته شود تا دندانسازان مجاز بتوانند کار خود را عرضه کنند.

وی به قیمت‌های سرسام‌آور و وحشتناک مواد و تجهیزات دندانسازی اشاره داشت و افزود: اگر قیمت‌ها در حال نوسان باشد به تبع آن قیمت کار تکنسین‌ها نیز بالا می‌رود و دود آن به چشم بیماران می‌رود چرا که دندانپزشک نیز مجبور می‌شود قیمت کار خود را بالا ببرد.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی جایگاه شغلی دندانسازان را خوب ارزیابی کرد و افزود: ارتقاء سطح علمی دندانسازان از کاردانی به کاشناسی مسئله‌ای است که در چند سال اخیر اجرایی شده است و ما به دنبال آن هستیم که کارشناسی ارشد و دکترای را نیز برای این دسته از افراد اجرایی کنیم.

فاضل سطح دندانپزشکی ایران را بسیار عالی ارزیابی کرد و افزود: ایران از نظر دندانپزشکی در رده 3 یا 4 کشورهای برتر دنیاست اما کشورهایی هستند که دندانپزشکی‌شان خوب نیست اما سطح تکنسین‌هایشان بالا است و ما باید سطح علمی و توانمندی تکنسین‌هایمان را هم ارتقاء دهیم.

فاضل در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا در کشور با کمبود تکنسین‌های دندانسازی مواجه هستیم، گفت: در زمینه تکنسین‌ها کمبود زیادی نداریم اما باید سطح علمی تکنسین‌هایمان را ارتقاء دهیم و مرتباً بازآموزی و ارتقاء علمی داشته باشیم.

فاضل ادامه داد: با افزایش جمعیت و همچنین افزایش تعداد دندانپزشکان، ما باید افزایش تعداد تکنسین‌ها را پیش‌بینی کنیم که ان شااله این پیش‌بینی را به طور هدفمند برای استان‌ها لحاظ می‌کنیم.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر علت مراجعه مردم به دندان‌سازهای تجربی، گفت: عدم آگاهی مردم و تفاوت قائل نبودن بین دندانساز تجربی و دندانساز آکادمی از جمله مسائلی است که باعث مراجعه افراد به دندانساز تجربی می‌شود.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی اظهار داشت: فردی که بدون مجوز و بدون گذراندن دوره‌های علمی کار دندانسازی را به طور تجربی شروع کرده، جدای از خرابکاری که در این امر می‌کند، خدمت خود را ارزان‌تر ارائه می‌دهد و از طرفی چون پوشش بیمه‌ای در این زمینه نیست و هزینه‌ها سرسام‌آور و کمرشکن است، افراد مجبور می‌شوند به دندانساز تجربی مراجعه کنند.

فاضل به بحث سلامت اشاره داشت و افزود: ما نباید بگذاریم دندان مردم پوسیده شود و بعد کار درمان را شروع کنیم؛ بهتر است به سلامت دندان از ابتدا توجه شود، باید برای سلامت دندان اهمیت قائل شد و پوسیدگی را به حداقل رساند تا جایی که تعداد دندانهای پوسیده محدود شود و فرد بتواند از پس هزینه‌های دندان بر آید و به دندانساز تجربی مراجعه نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha