سلامت نیوز: رئیس انجمن علوم اعصاب ایران، اعتیاد به مواد مخدر را ناشی از دو علت دانست و گفت: این افراد یا شکست خورده اند و یا اینکه دنبال لذت است و می خواهد بی خیال باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر محمد تقی جغتایی در نشست خبری دومین کنگره علوم اعصاب ایران که قرار است از 27 تا 29 آذر ماه امسال در مرکز همایشهای رازی برگزار می شود، گفت: رشته علوم اعصاب، ساختارهای عصبی و کارکرد سیستم عصبی را مورد بررسی قرار می دهد.

وی با اعلام اینکه اهمیت حوزه علوم اعصاب از سه دهه گذشته آشکار شد، افزود: در ایران، این رشته در 5 دانشگاه در مقطه phd تدریس می شود.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی م مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به برگزاری اولین کنفرانس علوم اعصاب ایران در سال گذشته، گفت: در اولین کنگره، 500 مقاله ارائه شد.

وی با اعلام اینکه مغز انسان دارای 100 میلیارد سلول است، ادامه داد: مغز نوزاد 400 گرم وزن دارد که در سه سالگی به 1100 گرم و بعد از سه سالگی فقط 300 گرم به وزن مغز انسان افزوده می شود. در واقع، مرحله حساس رشد مغز در بدو تولد تا 3 سالگی است.

جغتایی در ادامه به مبنای عصب شناختی اعتیاد از منظر حوزه علوم اعصاب اشاره کرد و افزود: افرادی که به موادمخدر معتاد می شوند، دو دلیل برای اعتیاد آنها وجود دارد. یا شکست خورده اند و یا دنبال لذت هستند و می خواهند شکست خود را به نوعی جبران کنند و بی خیال باشند.

دبیر علمی دومین کنگره علوم اعصاب ایران گفت: موادی که توسط فرد معتاد مصرف می شود اعم از مواد مخدر سنتی و صنعتی، 2 ماده شیمیایی به نامهای دوپامین و سراتامین در مغز انسان را زیاد می کند.

وی با اشاره به اینکه دویامین در بخشهایی از کورتکس تاثیر می گذارد و فرد بی خیال می شود، افزود: مصرف زیاد مواد مخدر به خصوص مخدرهای صنعتی و محرکها، بعد از دو ماه باعث تخریب مغز می شوند، تاکید کرد: پرخاشگری، از جمله آثار مخرب مصرف این مخدرها و محرکها است.

جغتایی همچنین به عوارض مصرف مخدرها اشاره کرد و گفت: سردرد، تهوع، کم حوصلگی و... به خاطر تخریب مغز رخ می دهد و بروز می کند.

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران، بروز توهم را یکی دیگر از عوارض مصرف این قبیل مخدرها عنوان کرد و افزود: تاثیر این مخدرها در افراد مختلف، متفاوت است.

وی در ارتباط با تاثیر پارازیت ها بر عملکرد مغز، تاکید کرد: تاثیر پازایت ها بر عملکرد مغز مشخص نشده اما با قطعیت می توان گفت که هیچ امواجی نیست که تاثیری بر مغز نداشته باشد.

جغتایی با اعلام اینکه تاثیر پازایت ها بر عملکرد مغز در ایران مطالعه دقیق نشده است، گفت: سردرد، حالت تهوع و... در مرور زمان، از علائم تاثیر امواج بر مغز است.

وی به معضل آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت افراد اشاره کرد و افزود: سرب حاصل در هوای آلوده ، آثار تخریبی بر سلامت افراد دارد که از جمله عوارض آن می توان به خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد، مسمومیت مغز و... اشاره کرد.

دبیر علمی دومین کنگره علوم اعصاب ایران از تاثیر استرس بر تشدید بیماری ام اس خبر داد و گفت: تا 15 آبان ماه جاری، فرصت ارائه مقاله به این کنگره وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha