جمعه ۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 85287
سلامت نیوز: وقتی صحبت از سلامت دهان و دندان و دندان‌های زیبا می‌شود، اولین چیزی كه به ذهن هر كس می‌رسد، مرتب مسواك زدن و استفاده از نخ دندان است و البته بعد از آن صندلی دندانپزشكی كه اكثر ما تجربه آن را داشته‌ایم. ولی چیزی كه به نقش آن در سلامت دهان و دندان كمتر توجه می‌شود، تغذیه سالم و مناسب است كه در داشتن لبخندی زیبا و دهان و دندانی سالم نقش بسزایی دارد.

كلسیم و ویتامین D دو ماده معدنی و ویتامینی هستند كه در سلامت و استحكام دندان‌ها بسیار موثرند. این دو ماده ارتباط نزدیكی با یكدیگر دارند؛ چرا كه وجود ویتامین D به جذب كلسیم كمك می‌كند و كلسیم ماده اصلی تشكیل‌دهنده دندان‌ها و استخوان‌هاست. كمبود این ماده در بدن باعث پوكی استخوان و لق شدن دندان‌ها می‌شود.

ویتامین A نیز ماده‌ای است كه در تولید مینای دندان نقشی اساسی دارد. كمبود ویتامین A باعث رشد بیش از حد لثه‌ها، خونریزی آنها و بروز بیماری‌های دیگر لثه می‌شود. ویتامین C هم یكی دیگر از ویتامین‌های مؤثر در حفظ سلامت دهان است. این ویتامین در واقع موجب كاركرد درست مویرگ‌هایی می‌شود كه اكسیژن را به بافت‌های مختلف بدن می‌رسانند و به همین دلیل به حفظ سلامت بافت‌های دهان هم كمك می‌كند. كمبود ویتامین C در نهایت منجر به خونریزی لثه‌ها، لق شدن دندان‌ها و زخم شدن می‌شود.

ویتامین‌های گروه B

 نیز به داشتن دهانی سالم كمك می‌كنند. در اثر كمبود این ویتامین‌ لب‌ها ترك می‌‌خورند و زخم می‌شوند و در داخل و بیرون دهان ضایعات و زخم‌های باز ایجاد می‌گردد. این زخم‌ها علاوه بر ایجاد درد و ناراحتی برای بیمار، فرصت رشد و گسترش باكتری‌ها و ویروس‌ها را فراهم می‌كنند كه اگر به جریان خون نفوذ كنند، مشكلات جدی برای فرد به وجود می‌آورند. حتما تا به حال نام «فلوراید» را شنیده‌اید و اگر كاربرد آن را هم ندانید، این كلمه را روی بسته بسیاری از خمیر دندان‌ها و بطری‌های دهان شویه دیده‌اید. این ماده در جلوگیری از بروز پوسیدگی دندان بسیار مؤثر است. به علاوه، فلوراید در كنار كلسیم و فسفر، مینای دندان را تقویت می‌كند. مس، روی، ید، آهن و پتاسیم، دیگر مواد معدنی لازم برای حفظ سلامت دندان‌ها هستند.

با وجود توصیه پزشكان و متخصصان، عده بسیاری از مردم رژیم غذایی كاملی ندارند تا نیاز بدن آنها را به ویتامین‌ها و مواد معدنی تامین كند. كمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری می‌تواند مشكلات فراوانی برای فرد ایجاد كند. بنابراین اگر به دلایلی مانند شرایط شغلی روزانه، تغذیه‌ مناسب و كاملی ندارید، برای دریافت مكمل‌های تغذیه‌ای به پزشك مراجعه و زیر نظر او مصرف مكمل مناسب را شروع كنید. گاهی اوقات افراد به ظاهر از همه گروه‌های غذایی استفاده می‌كنند، ولی یا مقدار آنها كافی نیست یا به دلیل روش‌های نامناسب پخت و نگهداری مواد غذایی، پیش از اینكه آنها در سفره قرار گیرند، مواد مغذی خود را از دست داده‌اند. با توجه به این شرایط و موقعیت‌های دیگری كه پزشك تشخیص می‌دهد، مصرف مكمل‌‌های ویتامین‌ها یا مواد معدنی ضروری است.

این مكمل‌ها هرگز نباید جایگزین مواد غذایی شوند و به صِرف مصرف آنها به تغذیه روزانه بی‌توجهی شود. این مكمل‌ها زمانی به بهترین شكل عمل می‌كنند كه همراه مواد غذایی طبیعی استفاده شوند. همان طور كه از نام این فرآورده‌ها پیداست، آنها برای تكمیل رژیم غذایی هستند، نه برای جایگزین شدن با مواد غذایی.

داشتن یك لبخند زیبا مستلزم برخورداری از دندان‌ها، لثه‌ها و دهانی سالم است. با دندان‌های سالم می‌توان از همه غذاها استفاده كرد.

دهان سالم به عنوان یك سپر محافظتی خوب از ورود باكتری‌ها و عوامل بیماری‌زا به جریان گردش خون جلوگیری می‌كند.

پس اگر خواهان لبخندی زیبا هستید تا چهره شما را جذاب كرده و اعتماد به نفس‌تان را افزایش دهد، به رژیم غذایی خود نگاهی بیندازید تا از وجود همه ویتامین‌ها و مواد معدنی در آن اطمینان حاصل كنید. در ضمن، بهداشت دهان و دندان‌تان را همیشه رعایت كنید. مسواك زدن بدون استفاده مرتب از نخ دندان نمی‌تواند دندان‌های شما را از فساد نجات دهد.
منبع: آشپزباشی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha