جمعه ۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 85288

صبحانه خوردن هم مانند هر کار دیگری آدابی دارد که اگر آن را رعایت کنیم، می‌توانیم حجم بیشتری از مواد غذایی مغذی را در این وعده مهم، مصرف کنیم.

سلامت نیوز: صبحانه خوردن هم مانند هر کار دیگری آدابی دارد که اگر آن را رعایت کنیم، می‌توانیم حجم بیشتری از مواد غذایی مغذی را در این وعده مهم، مصرف کنیم.

به‌طور کلی باید حدود25 درصد انرژی روزانه از طریق مصرف صبحانه سالم و کامل، کسب شود. از آنجا که دستگاه گوارش در طول شب هیچ‌نوع ماده غذایی‌ای را مصرف نمی‌کند و بدن در طول خواب، در حالتی از روزه‌داری فرو می‌رود‌، بهتر است صبحانه با نوشیدن مقداری نوشیدنی ولرم همراه باشد. شیر، چای یا قهوه ولرم که کمی هم با عسل یا شیره خرما شیرین شده باشند، بهترین شروع برای صبحانه هستند و می‌توانند دستگاه گوارش را آماده پذیرش سایر خوراکی‌ها کنند.

البته نباید در نوشیدن انواع نوشیدنی‌ها، زیاده‌روی كرد تا حجم معده‌ با آنها پر نشود و جا برای خوردن سایر خوراکی‌ها هم داشته باشید. اگر اشتهایی به خوردن صبحانه ندارید، نوشیدنی‌های حاوی ویتامین C مانند آب مرکبات یا آب مرکبات ترکیب‌شده با آب کیوی می‌توانند اشتهایتان را باز کنند. آب هویج و آب انبه هم شیرینی مطلوب و ملایمی دارند و برای شروع صبحانه، توصیه می‌شوند. برای صرف صبحانه باید حداقل 20 دقیقه وقت بگذارید. خوردن سرسری یک لقمه نان و چای داغ، چندان فایده‌ای ندارد.

صبحانه باید در حالت نشسته و با آرامش میل شود، نه در حال آماده شدن برای رفتن به مدرسه و محل کار یا آماده کردن وسایل کار روزانه. هرچه مواد غذایی موجود در وعده صبحانه، گرم‌تر و تازه‌تر باشند، میل به خوردن این وعده غذایی مهم هم بیشتر می‌شود.

 اگر امکان خرید نان تازه ندارید، بهتر است نان را با کمک تستر، یا مایکروفر گرم کنید تا اشتهایتان بیشتر بشود. یادتان باشد که حذف صبحانه برای لاغر شدن اصلا کار عاقلانه‌ای نیست. چون اگر فردی یکی از وعده‌های غذایی خود را به هر دلیلی حذف کند، رو به خرده‌خوری می‌آورد یا دچار ولع شدید در صرف وعده غذایی بعدی‌اش می‌شود.
منبع: هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha