سلامت نیوز: یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: عدم مواجهه با آلودگی هوا و به خصوص دود سیگار می‌تواند تأثیر به سزایی در بهبود سرفه داشته باشد.

مهتاب ربانی اناری، در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: به طور کلی سرفه به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شود.

متخصص گوش،حلق و بینی ادامه داد: سرفه یک مکانیسم محافظتی برای سلامت راه‌های هوایی است و موجب تسهیل پاکسازی راه‌های هوایی از مواد خارجی و ارگانیزم‌های بیماری‌زا می‌شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در بسیاری از بیماری‌های عفونی خصوصاً در ناحیه بینی سینوس یا ریه‌ها، سرفه حاد اتفاق می‌افتد که در موارد سینوزیت این سرفه به علت تحریک ترشحات پشت حلقی می‌باشد.

ربانی اناری تصریح کرد: سرفه مزمن می‌تواند علل مختلفی داشته باشد؛ علاوه بر مسائل عفونی حالت‌هایی شبیه آسم، ریفلاکس یا برگشت اسید از معده و وجود آلرژی در راه‌های تنفسی فوقانی و تحتانی می‌تواند از علل آن باشد.

متخصص گوش،حلق و بینی ادامه داد: بعضی از داروهای خاص نظیر داروهای ضد فشار خون نیز می‌توانند باعث سرفه شوند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزود: به طور کلی عدم مواجهه با آلودگی هوا و به خصوص دود سیگار می‌تواند تأثیر به سزایی در بهبود سرفه داشته باشد.

وی گفت: به طور کلی سرفه‌های مزمن که علائم واضح سرما خوردگی معمولی همچون آبریزش، گرفتگی بینی، تب یا سینوزیت را نداشته باشند نیاز به توجه و پیگیری ویژه‌ای دارند.

متخصص گوش و حلق و بینی ادامه داد: اگر فرد سیگاری باشد و همراه با سرفه دفع خلط خونی داشته باشد باید به پزشک متخصص مراجعه کند؛ البته در موارد شک به عفونت‌ها نیز پیگیری و درمان مناسب الزامی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha