سلامت نیوز : سیر صعودی طلاق و ثبت بیش از 75هزار طلاق رسمی در شش ماه اول سال‌جاری، معضلی جدی است که اگر برای آن چاره‌ای نیندیشیم، این بحران دامنگیر بسیاری از زوج‌ها خواهد شد. جامعه ما همیشه درصدد پاک کردن صورت‌مساله (طلاق) بوده و به راه‌حل‌هایی که به جدایی منجر نشود، نیندیشیده و همین امر مهم، باعث افزایش آمار طلاق شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار ؛ انتخاب‌های نادرست، جدی نگرفتن آموزش‌های پیش از ازدواج، تحقیق نکردن، نگرفتن مشاوره‌های پس از ازدواج، زوج‌درمانی و بسیاری از این مسائل دست به دست هم داده که ما شاهد آن باشیم که طلاق در هر سال نسبت به سال گذشته، بیشتر شود. وقتی زندگی مشترک تشکیل می‌شود برای جلوگیری از طلاق و جدایی‌های عاطفی، مشاوران و روانشناسان می‌توانند از طریق زوج‌درمانی تاثیر بسزایی در کاهش طلاق داشته باشند.

زوج‌درمان می‌تواند طی جلسات مستمر و براساس ویژگی‌های هر زوج به تحلیل مشکلات زوجین بپردازد و از بروز طلاق و جدایی بین آن‌ها جلوگیری کند. طبق تجربه در مشاوره‌های خانواده و همسران عمده‌ترین تاثیرات روانشناس زناشویی را که در کاهش طلاق موثر است در موارد زیر می‌توان خلاصه کرد:

1. آشناسازی زوجین با ویژگی‌ها و خصوصیات شخصیتی یکدیگر. مانند سلطه‌گری، مهرطلبی، جسارت، شکاک بودن، محافظه‌کاری، درون‌گرایی، برون‌گرایی، مردم‌آمیزی، هوش عمومی و...
این امر از طریق مصاحبه و تست‌های مربوطه توسط متخصص روانسنجی به دست می‌آید و تفسیر می‌شود.
2. رسیدن به شیوه‌های واحد در فرزندپروری و فنون برخورد و تعامل با فرزندان که از بروز بحث و تنش بین پدر و مادر جلوگیری می‌کند.
3. ایجاد زبان مشترک، آموزش طریق گفت‌وگوی موفق و گوش دادن فعال به یکدیگر
4. حل تعارضات قدیمی در مباحث مذهبی، فرهنگی و... و تلاش برای برقراری سنخیت مناسب
5. تعیین اولویت‌های مشترک در زندگی مانند تحصیل، کار، درآمد و...
6. روان‌درمانی اختلالات روحی و روانی زوجین از قبیل اضطراب، افسردگی، بدبینی، وسواس، خشم، پرخاشگری، روان‌نژندی و...
7. سکس‌درمانی، بررسی تجربه و حیات جنسی و اختلالات مبتلابه آنان نظیر انزال زودرس، سردمزاجی یا عادات ناپسند جنسی (ایجاد هارمونی در سکس)
8. تعیین قراردادها برای تغییر رفتار و اصلاح رفتار‌های آسیب‌زا از قبیل سرزنش یکدیگر، تمسخر، تهدید، تحقیر، توهین‌های کلامی و رفتاری و...
9. آموزش برای بیان صریح انتظارات و احساسات به جای رفتارهای غیرمستقیم و تولید سوءتفاهم
10. ترمیم روابط صدمه‌دیده گذشته و کالبدشکافی اختلافات، درگیری‌ها و به فراموشی سپردن آن‌ها
11. استخراج نقاط مثبت هریک از زوجین که در ناخودآگاه طرفین وجود دارد.
12. تقویت رابطه احساسی، عاطفی، رمانتیک و عاشقانه
13. بیان آزردگی‌ها و دلخوری‌های گذشته و به فراموشی سپردن آن‌ها
14. شناخت ویژگی‌های جنس مقابل و خصوصیات مردانه و زنانه
15. تدوین برنامه‌ها و اهداف بلندمدت مالی، تحصیلی و فرزندآوری
16. رسیدن به تصویری مناسب و واقعی از خود، همسر و دور کردن آن‌ها از رویاپروری در زندگی مشترک
17. آموزش فرآیند تصمیم‌گیری به موقع، موثر و مناسب
18. آگاه‌سازی از نتایج طلاق و عواقب آن برای خود و فرزندان آن‌ها که از بارزترین آن‌ها می‌توان از افسردگی بعد از طلاق و آسیب‌های اجتماعی که در انتظار فرزند است، یاد کرد.
19. آموزش ترک عادات نامناسب از جمله استفاده از موادمخدر، مشروبات الکلی، خودارضایی، تماشای فیلم‌ها و برنامه‌های مستهجن که گاه افراد از دوران تجرد به آن مبتلا شده‌اند. طبق مطالعات و بررسی‌های انجام‌شده، دیدن فیلم‌های پورنو و مبتذل و هرزه‌گردی در فضای مجازی در دوران زندگی مشترک باعث لطمه خوردن در ارتباط زناشویی
می‌شود.
20. آموزش مهارت‌های سازگاری و تفاهم در همزیستی
21. ایجاد پذیرش یکدیگر به همان‌گونه که هستند نه الزام به تغییر دیگری مطابق میل و سلیقه شخصی. این را باید دانست که بعد از ازدواج هیچ تغییری رخ نمی‌دهد، بلکه دختر و پسر باید بدانند که هیچ امیدی به تغییر بعد از زندگی مشترک نداشته باشند.
22. جلوگیری از پیش‌داوری و قضاوت براساس تجربیات و حوادث گذشته
23. جرات‌آموزی به طرفین برای مرور تاریخچه زندگی مشترک، اصلاح و ترمیم آن تا به قدرت و استحکام لازم دست یابند.
24. ترویج تکنیک‌های رهایی، شاداب‌سازی، همدلی، همنوایی و...
25. تاکید بر احترام به ارزش‌ها، باورهای شخصی یکدیگر و حفظ حریم شخصی در چارچوب زندگی زناشویی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha