سلامت نیوز : دومین تجمع اعتراضی خوزستانی‌ها به طرح‌های انتقال آب کارون، عصر روز پنجشنبه در حالی برگزار شد که یک روز قبل‌تر از آن نیز پرونده آلودگی این رودخانه بزرگ کشور بار دیگر در ستاد جرایم خاص دادگستری استان خوزستان به جریان افتاد. پرونده‌ای که چهار سال قبل برای نخستین‌بار توسط دادستان اهواز بازگشایی شد تا آنچه او «کوتاهی و نبود عزم جدی در اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان برای حفاظت از این سرمایه ملی» عنوان کرده بود با تشکیل ۲۰ پرونده برای آلوده‌کنندگان کارون دنبال شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار ؛ در همین حال عصر پنجشنبه صدها نفر از شهروندان اهوازی و شهرهای مختلف خوزستان خود را به کنار رودخانه کارون در اهواز رساندند تا به نابودی بزرگ‌ترین رودخانه کشور اعتراض کنند. این زنجیره انسانی در فاصله پل هفتم تا پل سوم در ساحل غربی رودخانه از ساعت 16 بعد از ظهر به تدریج شکل گرفت و تا ساعت 19 شمار معترضان به بیش از 10‌هزار نفر رسید. حاضران در این زنجیره انسانی با در دست گرفتن پلاکاردهایی با مضمون «کارون، خوزستان، ایران»، هوا رو از من بگیر، کارون را نه، با خشک کردن کارون، اهواز را از این بدتر نکنیم»، «خوزستان قلب تپنده ایران»، «کارون، شاهرگ ایران زمین»، «خشک کردن کارون را متوقف کنید»، «انتقال آب کارون یعنی نابودی کشاورزی خوزستان»، «با نفس‌هایی پراز گردوغبار دیگر طاقت تماشای مرگ کارون را نداریم»، «خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد اما مسئولان...»، «صداوسیمای خوزستان نباید سکوت کند»، «کارون ما رو بردن به اصفهان سپردن» و اعتراض خود را به بحران کم آبی در کارون بیان کردند.

در این تجمع تعدادی از نمایندگان شورای شهر اهواز، فرمانده نیروی انتظامی خوزستان، رییس اصناف کشاورزی و مهندسان آب استان و فعالان محیط‌زیست نیز حضور داشتند. تجمع عصر پنجشنبه مردم اهواز در کنار کارون حمایت استاندار خوزستان و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور را هم به دنبال داشت. معصومه ابتکار که قرار است روز دوشنبه این هفته برای پیگیری وضعیت رودخانه کارون، ریزگردها و آلودگی صنایع نفت و پتروشیمی استان به خوزستان سفر کند اعلام کرد: از زنجیره انسانی که در دفاع از حقوق زیست‌محیطی خوزستانی‌ها ایجاد شده حمایت می‌کنیم. ابتکار یادآور شد: امیدواریم این اقدام با برنامه‌ریزی و مطالعه کافی اثراتی که این انتقال بر مبدا می‌گذارد انجام شود زیرا در غیراین‌صورت اثرات جبران‌ناپذیر زیست‌محیطی برای استان خوزستان و رودخانه ارزشمند کارون به بار خواهد آورد.

او تاکید کرد: مردم اهواز مطمئن باشند سازمان محیط‌زیست اجازه نمی‌دهد حقوق زیست‌محیطی خوزستانی‌ها نادیده گرفته شود. در همین حال عبدالحسین مقتدایی، استاندار جدید خوزستان نیز از حلقه انسانی حمایت از کارون که با تبلیغات فیس‌بوکی عصر روز پنجشنبه برگزار شد حمایت کرد و گفت: 100‌درصد از این طرح حمایت می‌کنم زیرا معتقدم کارون همیشه باید خروشان باشد. کارون سمفونی وحدت مردم استان محسوب می‌شود، پس باید مانع از خشک شدن این رودخانه عظیم شویم. «طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران» که بزرگ‌ترین و پرسروصدا‌ترین طرح انتقال آب وزارت نیرو به شمار می‌رود از 13 سال پیش و با انتقال اجرای طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به استان‌های اصفهان، کرمان، یزد و مرکزی کلید خورد. اما آنچه در سال‌های اخیر کارشناسان محیط‌زیست و حتی کارشناسان حوزه آب کشور را در برابر این طرح بیش از پیش به مخالفت و انتقاد واداشته طرح تونل انتقال آب بهشت‌آباد از سرشاخه کارون در چهارمحال و بختیاری به استان اصفهان است که به موجب این طرح قرار است بیش از یک‌میلیارد و یک‌صد‌میلیون مترمکعب آب از حوضه کارون خارج و به فلات مرکزی ایران منتقل شود.

در همین حال حمید رضا خدابخشی، رییس انجمن صنفی مهندسان صنعت آب خوزستان در گفت‌وگو با بهار می‌گوید: طرح انتقال آب کارون از سال 79، درست زمانی که آقای «زرگرپور» استاندار فعلی اصفهان، معاونت آب و آبفای وزارت نیرو را برعهده داشتند، آغاز شد. اما مطالعات این طرح بدون این‌که صحت سنجی شود و بدون این‌که مطالعات اجتماعی و زیست‌محیطی داشته باشد اجرایی شد. این کارشناس می‌افزاید: طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران نه فقط مطالعات اجتماعی ندارد که فاقد مطالعات زیست‌محیطی است و حتی در دولت نهم اعتراض رییس وقت سازمان محیط‌زیست را هم به دنبال داشت. در حالی که اگر مطالعات این طرح جامع و کارشناسی شده بود امروز نباید برای انتقال سالانه 3‌میلیارد و 456‌میلیون مترمکعب آب با کیفیت از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی اینچنین برنامه‌ریزی ناقص می‌شد در حالی که خود حوضه دچار کم آبی است و اراضی کشاورزی در مبدا با کمبود شدید آب مواجه هستند. سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز روز پنجشنبه در اجتماع اعتراضی مردم در کنار کارون حضور یافت.

این نماینده در گفت‌وگو با بهار با بیان این‌که این حرکت نمادین همراه با آرامش کفایت می‌کند که آقایان صدای مردم را بشنوند، تصریح کرد: تمام 18 نماینده خوزستان در مجلس در کنار مردم، پیگیر موضوع هستند و با تمام توان از انتقال آب کارون به هر نقطه دیگر جلوگیری می‌کنند. او با تاکید بر این‌که نمی‌توان برای‌آباد کردن یک منطقه، منطقه دیگری را از بین برد، افزود: امروز شرایط خوزستان به گونه‌ای است که حتی مردم عادی هم متوجه هستند ،خوزستان خود بیش از هر جای دیگری امروز به این آب نیازدارد. شریف حسینی یادآور شد: تونل انتقال آب بهشت‌آباد قرار است سالانه یک‌میلیارد و صد‌میلیون مترمکعب آب را از حوضه کارون خارج کند و ما طبق مستنداتی که از بعضی جلسات آقایان در بعضی مناطق داریم متوجه شدیم هدفگذاری کردند که این رقم را تا چهار‌میلیارد مترمکعب هم افزایش دهند. وی افزود: به نظر می‌رسد انتخاب بعضی افراد و معاونین وزارت نیرو و مسئولان محلی بعضی استان‌ها از نیروهای وزارت نیرو برای همین بوده تا این طرح را به هر نحوی اجرایی کنند و این‌که چند وزیر و چند مقام مسئول در یک دولت می‌خواهند نگاه منطقه‌ای خودشان را در اجرای طرح‌ها داشته باشند این به نفع منافع ملی کشور نیست.

نماینده مردم اهواز افزود: اجرای این طرح در چهارمحال و بختیاری هنوز کلید نخورده ولی در استان یزد گویا با حضور یکی از دستگاه‌های پیمانکار بزرگ در حال اجرایی شدن است. او با اشاره به تحلیل‌های اشتباه درباره وجود آب مازاد در خوزستان، گفت: بعضی تصور می‌کنند آب کارون به خلیج‌فارس می‌ریزد. از این افراد می‌خواهیم بیایند و ببینند که این‌گونه نیست و اکنون آب دریاست که به دلیل افت شدید آب در کارون، تا 40 کیلومتر به داخل رودخانه نفوذ کرده و آب شیرین را شور کرده است و برای همین است که سال‌هاست مردم شریف آبادان و خرمشهر دسترسی به آب شیرین کارون ندارند و آبشان شور شده است.

عضو مجمع نمایندگان خوزستان از موافقان طرح انتقال آب کارون به اصفهان خواست که به یک سوال ساده پاسخ دهند: آیا آب به اندازه کافی برای انتقال وجود دارد؟ اگر جواب این سوال مثبت است، چرا درخواست برای تخصیص آب به 70‌هزار هکتار زمین کشاورزی خوزستان روی میز مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان به دلیل نبود آب محقق نمی‌شود و در صورتی که آبی برای انتقال وجود ندارد، چرا می‌خواهند آب را منتقل کنند؟ او درباره این‌که آیا نمایندگان استان مجلس نهم نیز مانند مجلس هشتم در صورت انتقال آب استعفای دسته‌جمعی می‌دهند، تصریح کرد: نمایندگان در موضوع انتقال آب متحد هستند و ماه هفته گذشته به رییس‌جمهوری در مجلس تذکر دادیم و درخواست وقت ملاقات با ایشان را مطرح کردیم. به‌هرحال من نماینده مردم هستم و در کنار مردم شریف خوزستان و مطالبات بر حق شان هستم اما در صورتی که این طرح اجرا شود من دیگر حضورم را در مجلس ضروری نمی‌بینم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha