شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹
سلامت نیوز : مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل در تشریح آمار این نهاد در شش ماهه اول امسال گفت: 23 هزار و 234 پرونده در بخش معاینات سرپایی و 441 مورد در بخش معاینه اجساد به ثبت رسیده که به ترتیب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 10 و 5درصد افزایش داشته است.

دکتر بهزاد ولی‌زاده، در گفت‌وگو با «حمایت» افزود: مراجعه به این نهاد به دلیل نزاع 8 هزار و 319 مورد در شش ماه نخست امسال بوده که بیشترین موضوع پرونده‌های معاینات سرپایی را تشکیل می‌دهند که این تعداد نسبت به آمار شش ماه اول سال 91 یک درصد افزایش را نشان می‌دهد. وی میزان تصادفات جرحی را 2 هزار و 957 مورد با 8 درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیان و تصریح کرد: در بخش حوادث ناشی از کار 331 مورد مراجعه صورت گرفته که افزایش 18 درصدی را نسبت به شش ماه اول سال قبل به دنبال داشته است.

برنامه 5 ساله کاهش فوت در تصادفات محقق نشد
این مقام مسئول درباره تعداد معاینه اجساد به دلیل تصادف وسایل نقلیه شامل شهری، بین شهری و روستایی شش ماهه ابتدایی سال‌جاری اظهار کرد: در این بخش با ثبت 131 مورد و افزایش 10 درصدی نسبت به همین مدت زمان در سال گذشته روبه‌رو بودیم و لازم به توضیح است که از این تعداد 96نفر مرد و مابقی زن بودند. ولی‌زاده یادآور شد: بر اساس برنامه پنج ساله باید سالانه 10 درصد از میزان تصادفات منجر به فوت کاسته شود که متاسفانه در این استان عکس این قضیه اتفاق افتاده است.

وی تعداد فوتی‌های ناشی از حوادث کار در شش ماه نخست امسال را 11 مورد اعلام کرد و افزود: این تعداد در مقایسه با سال قبل 59 درصد کاهش را نشان می‌دهد. مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل میزان مرگ و میر افراد به دلیل گازگرفتگی و سقوط از بلندی را به ترتیب 3 و 12 نفر ذکر کرد که این ارقام افزایش 200 و 50 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال 91 نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: تعداد مسمومیت و غرق‌شدگی افراد نیز به ترتیب 30 و 7 نفر بوده است که در مقایسه‌های آماری هر دو مورد کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه مرگ‌های به ثبت رسیده در این اداره کل به دو بخش طبیعی و غیرطبیعی تقسیم می‌شوند، خاطرنشان کرد: از مجموع 441 مورد فوتی به ثبت رسیده 278 مورد به دلیل مرگ‌های غیرطبیعی و 163 مورد نیز طبیعی بوده است.

افزایش 19 درصدی قصورهای پزشکی
ولی‌زاده در ادامه به بررسی آمار حوزه کمیسیون‌های تخصصی در شش ماهه نخست امسال پرداخت و گفت: در شش ماه اول امسال 271 پرونده در این کمیسیون تشکیل شده که 27 درصد افزایش را در مقایسه با شش ماهه نخست سال گذشته را نشان می‌دهد. در بخش پرونده‌های مربوط به قصور پزشکی 25 پرونده به ثبت رسیده که 19 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل با یادآوری کمبود نیروی متخصص در این نهاد اظهار کرد: با وجود برگزاری آزمون استخدامی و در نظر گرفتن 12 ردیف برای به خدمت گرفتن نیروی انسانی در بخش اداری و تخصصی اما فقط 2 نفر در این آزمون شرکت کردند و این اداره کل همچنان در بخش‌های پزشکی، روانپزشکی و پاتولوژیست با نبود نیرو روبه‌روست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha