سلامت نیوز : شورای شهر تهران در آخرین جلسه خود تدوین‌ طرح‌های حمایت و ساماندهی كودكان كار را مورد بحث و بررسی قرار داد و توجه به آسیب‌های اجتماعی را از برنامه‌های این دوره شورای شهر اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ اكنون یكی از صحنه‌هایی كه روزانه در شهرهای ایران به فراوانی دیده می‌شود تردد، سرگردانی و كار و كاسبی كودكانی است كه ناچارند برای تأمین هزینه خوراك و مسكن خود یا خانواده در خیابان كار كنند. رسانه‌ها نیز هر از چندگاهی اخبار و گزارش‌هایی درباره باندهای استخدام كودكان كار و خیابانی یا حتی درباره باندهای رباینده كودكان برای استفاده از آن‌ها در كارهای خیابانی منتشر می‌كنند. آنچه درباره كودكان خیابانی دارای اهمیت است، نه خیابانگردی و نه كاسبی در خیابان است بلكه شرایط زندگی و خصوصاً تحصیل این كودكان است. به گزارش ایران، آمار كودكان كار نه در كشورما و نه در سطح جهانی اعداد شفافی را به دست نمی‌دهد و به نظر می‌رسد منافع اقتصادی نهفته در كار كودكان منتشر نشدن آمار شفاف از این پدیده دخالت داشته باشد.

بر اساس آخرین آمارهای موجود بین‌المللی و بنا بر اعلام سازمان بین‌المللی كار وابسته به سازمان ملل گرچه تعداد كودكان كار از سال ۲۰۰۰ میلادی یك سوم كاهش یافته ولی پیشرفت حاصل شده به هیچ وجه كافی نبوده است براساس آخرین آمارهای منتشر شده جهانی بیش از ۲۵۰میلیون كودك 5 تا 14 سال كه معمولاً زیر سن قانونی كار می‌كنند، در كشورهای در حال توسعه زندگی می‌كنند. اگر سن پایان كودكی براساس كنوانسیون حقوق كودك زیر ۱۸سال در نظر گرفته شود، در سال ۲۰۰۲ بیش از ۳۵۰میلیون كودك و نوجوان به جای پرداختن به تحصیل، كار می‌كنند. در ایران نیز كودكان كار به دلیل فقر خانواده و همچنین صرفه اقتصادی استفاده از آنان، در کارهای سخت به كار گرفته می‌شوند. این كودكان به دلیل خشونت محل كار خود كه عمدتاً خیابان‌ها و بزرگراه‌ها هستند در معرض شدیدترین آسیب‌های روحی، جسمی و رفتاری هستند و از همه اینها گذشته در موارد بسیاری ناچار به ترك تحصیل قبل از دیپلم یا حتی قبل از پایان دوره ابتدایی می‌شوند.

رئیس مركز آمار آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با ایران با بیان این‌كه آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی جدید به اداره ثبت احوال رفته است گفت: در سال تحصیلی گذشته 141 هزار دانش‌آموز در گروه سنی 6 تا 11 سال بازمانده از تحصیل ثبت شده است.

یوسف نوری افزود: این آمار پیش از این 159 هزار نفر اعلام شده بود كه پس از بررسی و مقایسه با بانك اطلاعات آموزش و پرورش و سازمان ثبت احوال، تعداد 141 هزار نفر تأیید شد. این آمار در دی ماه سال 91 به مركز آمار و فناوری آموزش و پرورش اعلام و از طریق این دفتر، در اختیار معاونت ابتدایی آموزش و پرورش برای بررسی قرار گرفت.

رئیس مركز آمار آموزش و پرورش ادامه داد: بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته، حضور تعدادی از این افراد در مدرسه تأیید شده‌، اما در سامانه سناد (سامانه ثبت‌نام اینترنتی دانش‌آموزان) ثبت نشده‌اند. از این میان تعدادی درگذشته‌اند كه شناسنامه آن‌ها باطل نشده و تعدادی نیز در خارج از كشور ساكن هستند. وی گفت: این آمار بدون در نظر گرفتن تعداد و آمار نوآموزان پیش‌دبستانی و همچنین افرادی است كه در مدارس بزرگسالان تحصیل می‌كنند.

از سوی دیگر، مهدی نوید ادهم دبیر كل شورای عالی آموزش و پرورش در قبال مشكل كودكان كار و بازماندن آن‌ها از تحصیل با بیان این‌كه اصلی‌ترین رسالت آموزش و پرورش گسترش پوشش تحصیلی است، گفت: از جمله برنامه‌های آموزش و پرورش جلوگیری از ترك تحصیل دانش‌آموزان است اما آنچه باعث می‌شود كودكان از تحصیل بازبمانند و وارد بازار كار شوند، فشارهای اقتصادی و مشكلات مالی است كه سبب می‌شود كودكان به اجبار خانواده‌ها تحصیل را ترك كرده به كار خیابانی یا حتی بزهكاری گرایش پیدا كنند. نوید ادهم افزود: نخستین راهكار برای تحت پوشش قرار دادن كودكان كار و بازمانده از تحصیل، شناسایی كودكان با كمك نهادهای مرتبط مانند سازمان بهزیستی و شهرداری است كه مستقیما درباره این پدیده مسئولیت دارند.

نوید ادهم با بیان این‌كه كار اجباری كودكان و ترك تحصیل آن‌ها با بسیاری از قوانین و حقوق كودك همخوانی ندارد، اظهار داشت: آموزش و پرورش با هدف تأمین امكانات تحصیل، حتی در بسیاری از شهرستان‌های دورافتاده كلاس‌هایی را با تعداد كمی دانش‌آموز تشكیل داده كه این كار اصلاً توجیه اقتصادی ندارد اما وظیفه خود می‌داند امكان تحصیل را برای كودكان شهرهای دور‌افتاده فراهم ‌كند. به گفته وی تغییرات آموزش و پرورش از جمله تغییر شیوه ارزشیابی دانش‌آموزان، افزایش توانمندی معلمان، افزایش كیفی محتوای درسی و همچنین حذف مردودی از نظام آموزشی جزو تلاش‌های این وزارتخانه برای كاهش ترك تحصیل كودكان است و نتایج موفقی هم داشته اما برای جلوگیری از ترك تحصیل كودكان و روانه شدن آن‌ها به بازار كار خیابانی باید ریشه اقتصادی این مشكل را از بین برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha