رئیس انجمن دیابت با نامناسب خواندن وضعیت پیشگیری و کنترل دیابت در کشور نسبت به اشغال اکثر تخت های بیمارستانی توسط دیابتی هایی که دچار عوارض دیابت شده اند ابراز نگرانی کرده و از بی توجهی سیاستگذاران بهداشتی و درمانی کشور و وزارت بهداشت نسبت به مسئله دیابت انتقاد کرد.

 وزارت بهداشت با مسئله دیابت جدی برخورد نمی کند/ مرکز پژوهش های مجلس نامه انجمن دیابت را بی جواب گذاشت/لوازم مصرفی دیابتی ها بیمه نیست
سلامت نیوز: رئیس انجمن دیابت با نامناسب خواندن وضعیت پیشگیری و کنترل دیابت در کشور نسبت به اشغال اکثر تخت های بیمارستانی توسط دیابتی هایی که دچار عوارض دیابت شده اند ابراز نگرانی کرده و  از بی توجهی سیاستگذاران بهداشتی و درمانی کشور و وزارت بهداشت نسبت به مسئله دیابت انتقاد کرد.

پایین بودن سقف دفترچه های بیمه با وجود افزایش قیمت داروی دیابتی ها

دکتراسدالله رجب در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره وضعیت دارویی بیماران دیابتی گفت:« داروها و لوازم مصرفی دیابت افزایش چندبرابری داشته است اما متاسفانه سقف دفترچه های بیمه همچنان پایین است در نتیجه وقتی برای بیمار سه عدد انسولین به همراه چند داروی دیگر دیابت را تجویز می کنیم به دلیل اینکه سقف دفترچه های بیمه اکثرا تا 40 هزارتومان بیشتر نیست لذا اگر جمع کل قیمت داروها از این رقم بالاتر رود بیمه آن را قبول نمی کند و محدودیت سقف دفترچه های بیمه موجب نارضایتی دیابتی ها شده است.»

وی ادامه داد:« دیابتی ها بخصوص جوانان مبتلا به دیابت که در سن بلوغ هستند احتیاج بیشتری به تزریق انسولین دارند و به طور متوسط هر دیابتی که نیاز به تزریق انسولین دارد هر ماه احتیاج به هزار واحد انسولین دارد بنابراین لازم است سقف دفترچه های بیمه افزایش پیدا کند چرا که نمی توانیم بگوییم دیابتی ها هر ماه ویزیت شوند و نسخه بگیرند. این کار برای بسیاری از بیماران دیابتی مشکل است از طرفی موجب تلف شدن وقت بیماران و تحمیل هزینه های رفت و آمد به آنها می شود. »

هزینه های سرسام آور درمان دیابت
بیمه نبودن لوازم مصرفی دیابتی ها

رییس انجمن دیابت ایران افزود:« علاوه بر افزایش 4 برابری قیمت داروهای دیابت، لوازم مصرفی دیابتی ها مثل سرنگ انسولین و نوارهای تست قند خون نیز افزایش چند برابری داشته است به طوری که قیمت نوارهای تست قند خون به 35 تا 55 هزارتومان رسیده است و این افزایش قیمت برای دیابتی ها که باید قندخون خود را کنترل کنند هزینه های زیادی روی دست آنها می گذارد. به عنوان مثال یک کودک مبتلا به دیابت نوع یک لازم است روزی 6 بار قندخونش چک شود و در ماه به 3 تا 4 بسته نوار تست قندخون احتیاج پیدا می کند که روی هم رفته رقم بالایی می شود. »

رجب با اشاره به مشکل دیگر دیابتی ها که لزوم گرفتن تاییدیه نسخه برای دریافت انسولین از داروخانه ها است، در انتقاد از این قانون گفت:« متاسفانه بیماران دیابتی برای هر بار خرید انسولین باید به بیمه مراجعه و نامه دریافت کنند.معمولا دریافت تاییدیه 24 ساعت زمان می برد اگر بیماری نیاز مبرم به انسولین داشته باشد باید چه کند؟ »

قانون تایید نسخه دیابتی ها دست و پاگیر است

رییس انجمن دیابت ایران ادامه داد:« لزوم گرفتن تاییدیه نسخه درمان دیابتی ها را با مشکل مواجه کرده است این در حالی است که قوانینی که می آوریم نباید دست و پاگیر باشد و جلوی درمان بیمار را بگیرد بلکه باید برای بهبود روند درمان فرد دیابتی باشد. به اعتقاد من بر روی این مسئله به خوبی کار کارشناسی انجام نگرفته است.»

مرکز پژوهش های مجلس نامه انجمن دیابت را بی جواب گذاشت

وی با اشاره به ارسال نامه انجمن دیابت به مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، گفت:« در این نامه از مرکز پژوهش های مجلس خواستیم با توجه به ابتلای 6 تا 7 میلیون نفر در ایران به دیابت و نقش مهم پیشگیری در این زمینه، ترتیبی اتخاذ کنند تا مواردی مثل هزینه آموزش برای پیشگیری و کنترل دیابت، نوارتست کتون ادرار، نوار تست قند ادرار، نوار تست قند خون، دستگاه اندازه گیری قند خون و سرنگ انسولین تحت پوشش بیمه قرار گیرد. اما با وجود گذشت نزدیک به چهار ماه از ارسال این نامه و پیگیری های انجمن هنوز جوابی دریافت نکرده ایم.»

اجرایی نشدن مصوبه بیمه انفرادی دیابتی ها

دکتر رجب افزود:« دراین نامه به مصوبه بیمه انفرادی دیابتی ها نیز اشاره کرده ایم. متاسفانه با وجود گذشت چندین سال هنوز این مصوبه اجرایی نشده است این در حالی است که بسیاری از بیماران دیابتی تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند و با توجه به هزینه های بالای دیابت، پرداخت این هزینه ها برای بسیاری از خانواده ها مشکل است.»

لزوم تحت پوشش قرار گرفتن آموزش پیشگیری و کنترل دیابت

وی با اشاره به نقش مهم پیشگیری در جلوگیری از عوارض ناشی از دیابت، گفت:« با کنترل صحیح قند خون می توان از عوارض زودرس مثل هیپوگلیسمی و یا عوارض دیررس دیابت مثل بیماری هایی نظیر نابینایی، سکته های قلبی و مغزی، دیالیز و قطع عضو، جلوگیری کرد همچنین با توجه به اینکه آموزش پیشگیری و کنترل دیابت یکی از پایه های اصلی درمان دیابت است لذا باید این موارد تحت پوشش بیمه قرار گیرد.»

هزینه یک سال بیمار دچار عوارض دیابت برابر با 30 سال درمان دیابت

رییس انجمن دیابت ایران ادامه داد:« اعتقاد ما بر این است هزینه ای که یک فرد دیابتی برای 30 سال پرداخت می کند چه هزینه های درمانی و چه وقتی که صرف می کند تا قند خون خود را کنترل کند به اندازه هزینه یک سال فرد دیابتی که دچار عوارض دیابت شده است ، نمی باشد. بنابراین اگر بیاییم برای پیشگیری از عوارض دیابت هزینه کنیم از هزینه های سرسام آور عوارض دیابت جلوگیری کرده ایم اما متاسفانه هنوز به این مسئله اعتقاد زیادی نداریم.»
وضعیت پیشگیری از دیابت در کشور نامناسب است

اکثر تخت بیمارستان های قلب در اشغال دیابتی هاست

وی با نامناسب خواندن وضعیت پیشگیری از دیابت در کشور ، گفت:« با وجودی که همه تاکید دارند پیشگیری راحت تر و بسیار ارزان تر از درمان است اما در کشور ما عملا به آن توجهی نمی شود. اکثر تخت های بیمارستان های قلب و غدد در اشغال بیماران دیابتی است که دچار عوارض دیابت شده اند و هزینه های سرسام آوری دارد. وظیفه ما در ارتباط با پیشگیری و کنترل بیماری ها و عوارض آن، این است که بتوانیم جلوی عوارض ثانویه بیمار را بگیریم که نیاز افزایش به تخت های بیمارستانی نداشته باشیم.»

وزارت بهداشت با مسئله دیابت جدی برخورد نمی کند

رجب ادامه داد:« اکثر کشورها به این جمع بندی رسیده اند که به جای افزایش تخت های بیمارستانی، مراکز تحقیقاتی و درمانگاه های بیمارستانی برای پیشگیری را افزایش دهند و  بهتر است به جای هزینه کردن برای عوارض دیابت بیایند آن را پیشگیری و کنترل کنند تا نیاز به پرداخت هزینه ها نباشند. اما متاسفانه در کشور ما با مسئله دیابت به صورت جدی برخورد نمی شود و علاوه بر آنکه سیاستگذاران بهداشتی و درمانی کشور و وزارت بهداشت دیابت را جدی نمی گیرند، پزشکان و رسانه های گروهی و حتی خود بیمار نیز آن را جدی نمی گیرند.»

لزوم بهبود روند ارائه خدمات به دیابتی ها

وی در پایان گفت:« امیدواریم هرچه بیشتر به مسئله آموزش و پیشگیری توجه شود. همچنین لازم است روند درمان دیابتی ها و خدمت هرچه بیشتر به جامعه دیابتی بهبود پیدا کند و هرچه سریع تر در این زمینه اقدامات لازم از سوی مسئولین انجام گیرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha