سلامت نیوز : یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان گفت: مهمترین اقدام برای کنترل بیماری‌های عفونی وجود یک سیستم آمارگیری دقیق از این بیماری‌ها است.

دکتر محمد رحیم کدیور در گفت وگو با ایسنا ، گفت: بیماری‌های عفونی یکی از بیماری‌های شایع در سطح کشورهای جهان سوم و کشورمان است، کشورهای پیشرفته توانسته‌اند این بیماری را کنترل کنند. مهمترین کار برای کنترل بیماری‌های عفونی وجود یک سیستم آمارگیری دقیق است.

وی افزود: برخی بیماری‌ها مانند سل و مالاریا که داروی آن بدست وزارت بهداشت است، می توان آمار دقیق از این بیماری های عفونی را بدست آورد ولی در سایر موارد مانند اسهال یا سرماخوردگی و آنفلوانزا به دلیل اینکه احتمال خود درمانی وجود دارد این بیماری اعلام نمی شود.

کدیور با بیان اینکه باید یک سیستم آمار گیری دقیق تری در سطح کشور راه اندازی شود تا بر اساس آن تصمیم‌های صحیح اتخاذ شود، تصریح کرد: بعد از سیستم آمارگیری باید سیستم تشخیص را تقویت کنیم که اگر بیماری وبا، دیفتری و غیره رخ داد در آزمایشگاه ها توانایی تشخیص را داشته باشیم. سیستم های درمانی نیز باید تقویت شوند و در سطح بیماستان ها نیز درمان دقیق تر انجام گیرد.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم در پیشگیری از بیماری های عفونی بحث واکسیناسیون است، در کشورهای پیشرفته برای 9 بیماری واکسن روتین انجام می گیرد، این موضوع حتی در کشورهای منطقه نیز دیده می شود ولی در کشورمان انجام نمی گیرد. شایعترین ویروس اسهال زیر دو سال در کشورمان روتا ویروس است که در کشورهای دیگر از واکسن آن استفاده می شود ولی درکشورمان این کار انجام نمی گیرد.

این فوق تخصص بیماری های کودکان تصریح کرد: بسیاری از بیماری های عفونی وجود دارد که با همکاری بین وزارتخانه‌ها و ارگان‌های مختلف قابل پیگیری و حل شدن است مانند کریمه کنگو که از حیوان به انسان منتقل می شود و وزارت بهداشت به تنهایی قادر به پییشگیری از آن نیست و یا بیماری‌هایی که به وسیله آب آشامیدنی و دفع غلط فاضلاب منتقل می شود که این امر نیازمند همکاری و دخالت همه جانبه است تا بتوان بیماری های عفونی را کنترل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha