سلامت نیوز : متخصصان علوم پزشکی در آمریکا معتقدند که به دلیل مصرف بیش از حد داروهای آنتی‌بیوتیک برای معالجه عفونت‌های علاج‌پذیر، عمر این گروه از داروها برای مقابله‌ با باکتری‌های بیماری‌زا در جهان رو به پایان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ «آرجون سرینیواسان» از کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا در همین رابطه اظهار داشت: مبحث عفونت‌ها از جمله موضوعات مهمی است که در سال‌های پیش از تولید آنتی‌بیوتیک‌ها جزو معضلات جدی برای سلامت بشر بوده‌اند و تا قبل از کشف این داروها، بیماری‌های عفونی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر انسان‌ها بودند.

به گفته سرینیواسان، آنتی‌بیوتیک‌ها داروهای معجزه‌گری هستند اما در بیش از 50 سالی که بشر از این دارو بهره‌مند بوده به دلیل الگوهای غلط مصرف و استفاده نامناسب از آنها اکثر این داروها تاثیر خود را برای مقابله با باکتری‌ها از دست داده‌اند.

کارشناسان سلامت در آمریکا معتقدند که هر سال بیش از دو میلیون آمریکایی به مقاومت باکتریایی مبتلا می‌شوند و در نتیجه این روند به مرگ حداقل 23 هزار نفر می‌انجامد.

باکتری‌ها همچون دیگر ارگانیسم‌های زنده در تلاش برای حفظ بقای خود هستند و بنابراین پدیده مقاومت باکتریایی به میزان قابل توجهی اجتناب‌ناپذیر است زیرا باکتری‌ها همیشه برای حفظ بقای خود به تغییرات ژنی متوسل می‌شوند.

سرینیواسان ادامه داد: با مصرف یک آنتی‌بیوتیک بیشتر، باکتری مدت طولانی‌تری در تماس با آنتی‌بیوتیک قرار می‌گیرد و در نتیجه با تغییراتی در ساختار مولکول دی‌ان‌ای خود در برابر آنتی‌بیوتیک مصرفی مقاوم می‌شود. در واقع هرچه مردم بیشتر آنتی‌بیوتیک مصرف کنند مقاومت باکتری‌ها در برابر این دارو بیشتر شده و تاثیر درمانی آنتی‌بیوتیک‌ها کاهش می‌یابد.

این پزشک تاکید دارد که بیش از نیمی از موارد مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها غیرضروری هستند و یا حتی داروی اشتباه برای درمان عفونت بیمار تجویز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha