چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 85717
سلامت نیوز : رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم بر پیشگیری از بروز پوکی استخوان با افزایش سرانه مصرف لبنیات تأکید کرد و گفت: قوام استخوان ایرانیان از ژاپنی‌ها بیشتر است.

باقر لاریجانی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به وضعیت پوکی استخوان در کشور، گفت: قوام استخوانی‌ما ایرانی ها بد نیست، در واقع از ژاپنی‌ها بهتر و از آمریکایی‌‌ها بدتریم که قدری به دلیل قد آنان است.

وی افزود: پوکی استخوان با سرطان سینه در بانوان ارتباط دارد.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم تصریح کرد: در اتریش، بیمارستانها را به خانه‌های سالمندان تبدیل کرده‌اند چرا که شدت پیشرفت این بیماری به حدی است که گاهی این افراد ناچارند مدام در بیمارستان باشند، ما نیز باید در کشورمان به فکر ایجاد چنین مراکزی باشیم.

وی ادامه داد: پیشگیری در سالمندان اهمیت زیادی دارد چرا که هزینه سنگین جراحی و وابستگی به دیگران در این افراد زیاد است.

لاریجانی بار دیگر با تأکید بر مسئله پیشگیری در ابتلا به پوکی استخوان گفت: خیلی از افراد در دنیا با پیشگیری به جلوگیری از ابتلا به این بیماری می‌پردازند، باید دید کجای کاریم و چه تحقیقاتی می‌تواند به ما کمک کند. در واقع باید مشکل را شناخته و عوامل خطرزا را شناسایی کنیم.

وی افزود: متأسفانه این مسئله نه تنها در شهرها بلکه در جوامع روستایی نیز که به نظر می‌رسد باید مصرف لبنیات بالایی داشته‌ باشند، دیده می‌شود. مصرف لبنیات به ویژه شیر در پیشگیری و درمان پوکی استخوان بسیار موثر است.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم تصریح کرد: مطالعات وسیعی برای شناسایی عوامل استؤپروز انجام شده است که همه آنها کمبود ویتامین D را همچنان یک مسئله جدی در بروز این عارضه می‌دانند.

وی افزود: اگر الگوی مصرف شیر را اصلاح کنیم می‌توانیم از بروز این مشکل پیشگیری کنیم.

لاریجانی اذعان داشت: توزیع شیر در مدارس کشور راهی برای پیشگیری از پوکی استخوان بود.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای منطقه نیز با شرایط مشابهی رو به رو هستیم و کشورهای عربستان و ترکیه هم در ابتلا به پوکی استخوان وضعیت نامناسبی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha