سلامت نیوز : طرح انتقال آب رودخانه بزرگ كارون به زاینده‌رود مدتی است كه موجب اعتراض نمایندگان مجلس، مسئولان محیط‌ زیست و مردم منطقه شده و با وجود این‌كه كارون، خود گرفتار كم‌آبی است و چندین طرح انتقال آب به زاینده‌رود در حال اجراست اما اجرای این طرح اگرچه هنوز به اجرا نرسیده است، اما طرحی كه بهشت‌آباد نامیده می‌شود، هنوز در دست مطالعه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ دكتر معصومه ابتكار رئیس سازمان محیط زیست كشور در سفر اخیر خود به خوزستان ابراز امیدواری كرد دولت در خصوص بحث انتقال آب از سرشاخه‌های كارون تصمیمات صحیحی اتخاذ كند. وی گفت: در صورتی كه پس از ارزیابی زیست محیطی مشخص شود انتقال آب كارون به استان‌های دیگر برای این رودخانه مضر باشد، سازمان حفاظت محیط زیست مخالفت خود را اعلام می‌كند و خواستار لغو مجوز آن خواهد شد.به گفته وی نظر وزارت نیرو این است كه انتقال آب تنها برای تأمین آب شرب است كه باید در رابطه با این مسأله یك كار كارشناسی دقیق انجام شود كه سازمان محیط زیست كشور در اسرع وقت این كار را انجام خواهد داد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده مدیركل حفاظت محیط زیست خوزستان هم در گفت‌و‌گو با ایران با بیان این‌كه این طرح تاكنون مورد ارزیابی و مطالعات زیست محیطی قرار نگرفته، گفت: اجرای این طرح اثرات منفی بسیاری دارد كه به شكل مستقیم در منطقه نمود پیدا خواهد كرد و در پایین دست‌، یعنی خوزستان هم تأثیرگذار خواهد بود و مطالعه این عواقب هم قبل از اجرا ضرورت دارد.

وی افزود: سدهای بزرگی مانند كارون 1، 2، 3، گتوند علیا و گدار لندر در 10 سال اخیر روی رودخانه بزرگ كارون ساخته شده و طرح‌های عمرانی مانند نیروگاه، پالایشگاه، كشت و صنعت نیشكر و میادین نفت در ابعاد ملی در منطقه در حال اجرا است. همچنین تاكنون شبكه‌های آبیاری و زهكشی عظیمی برای آبرسانی به یك میلیون هكتار اراضی ایجاد شده كه با توجه به این اقدامات، پیش‌بینی می‌شود رود كارون با كم‌آبی شدیدی مواجه شود. با این وجود، انتقال آب كارون به زا‌ینده‌رود سؤال برانگیز است.
به گفته لاهیجان‌زاده حتی سدهایی كه روی كارون برای تولید برق ساخته شده هم عملاً بازده ندارند چون آبی وجود ندارد كه كارون آبگیری كند و پشت سدها جمع شود. سدهای استان عموماً كم‌آب شده‌اند و نمی‌توانند به ترازی كه از قبل پیش‌بینی شده بود برسند.

وی اظهار كرد: منشأ رود بزرگ كارون، سه استان است كه دو شاخه رود از چهارمحال‌وبختیاری و كهگیلویه‌وبویراحمد وارد خوزستان می‌شود و رودخانه دز هم از لرستان به این رود می‌پیوندد و در شمال اهواز، رود بزرگ كارون را شكل می‌دهد.

كارون اكوسیستم پیچیده‌ای دارد كه هر گونه تغییر در جریان آبی آن، اثرات منفی زیادی در منطقه ایجاد می‌كند. به عنوان مثال اگر دبی آب رودخانه در اهواز به كمتر از 250متر مكعب بر ثانیه برسد، در حدفاصل اهواز تا آبادان كه صدها هزار هكتار اراضی كشاورزی دارد، دو اتفاق مهم خواهد افتاد؛ اول این‌كه آب دریا به سمت بالادست پس‌زده می‌شود و میلیون‌ها اصله نخل را در آبادان و خرمشهر از بین می‌برد. دوم این‌كه كاهش حجم آب، رودخانه كارون را به یك زهكش تبدیل كرده و آب شور اراضی اطراف را به صورت طبیعی وارد رودخانه می‌كند كه در نتیجه كارون را در یك مسیر حداقل یكصدكیلومتری به شوره‌زار تبدیل خواهد كرد؛ مصارف صنعت و شرب نیز تحت تأثیر آب كارون قرار خواهد گرفت.
مدیركل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین به طرح‌های انتقال آب به زاینده‌رود كه در حال‌ اجراست اشاره كرد و افزود: پروژه تونل انتقال آب چشمه لنگان یكی از این طرح‌ها است كه از سال گذشته به بهره‌برداری رسیده و در سال 120میلیون مترمكعب آب به زاینده‌رود منتقل می‌كند. عملیات اجرایی طرح تونل خدنگستان هم در حال انجام است كه سالانه 84میلیون مترمكعب آب از كارون به زاینده‌رود می‌برد. طرح‌های تونل كوهرنگ 1 و 2 هم به بهره‌برداری رسیده و پروژه كوهرنگ 3 هم در حال اجراست كه در سال 323 میلیون متر مكعب آب به زاینده‌رود منتقل می‌كند.

در كنار این طرح‌ها كه مجموعاً بیش از 500میلیون متر مكعب آب به زاینده‌رود می‌رساند، مطالعه طرح بهشت‌آباد آغاز شد كه نخست قرار بود با ساخت یك سد در استان چهارمحال و بختیاری، 580میلیون مترمكعب آب را منتقل كند اما با به وجود آمدن تغییراتی، وزارت نیرو این رقم را یك میلیارد و 200میلیون مترمكعب اعلام كرد.گفتنی است پیگیری‌های خبرنگار ایران برای صحبت با مسئولان سازمان آب و برق خوزستان بی‌نتیجه ماند و حاضر به پاسخگویی نبودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha