سلامت نیوز : نتایج یک مطالعه گسترده که در ایتالیا انجام شده نشان می‌دهد تست ویروس پاپیلومای انسانی در تشخیص سرطان دهانه رحم تا 70 درصد از تست «پاپ اسمیر» موثرتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ «گوگلیلمو رونکو» از متخصصان مرکز همه‌گیرشناسی و پیشگیری از سرطان ایتالیا که این تحقیق را انجام داده می‌گوید: تاکنون میزان کارآیی تست ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) با تست سلول‌شناسی (پاپ اسمیر) برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم مستقیما مقایسه نشده بود.

وی افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد غربالگری با تست HPV بهتر از تست سلول‌شناسی برای پیشگیری از سرطان بدخیم دهانه رحم موثر است و بر این اساس ما توصیه می‌کنیم که تست تشخیص HPV با اولویت‌بندی از سن 30 سالگی و حداقل با پنج سال فاصله انجام شود.

این بررسی چهار تحقیق بزرگ اروپایی را تجزیه و تحلیل کرده که در آنها 175 هزار زن 20 تا 64 ساله را برای مدت تقریبا شش سال و نیم زیر نظر بوده‌اند.

نتایج این تحقیق که در نشریه معتبر «لنست» منتشر شده، نشان می‌دهد که تشخیص سرطان با تست HPV در زنان 30 تا 35 ساله قابل‌ملاحظه‌تر بوده است.

«گارداسیل» واکسنی است که علیه چهار گونه از ویروس پاپیلومای انسانی به خصوص نسخه‌های خطرناک 16 و 18 مصونیت ایجاد می‌کند.

«ساندرا ایسیدین» و «ادواردو فرانکو» از متخصصان دانشگاه «مک‌گیل» در کانادا در ضمیمه این تحقیق متذکر شدند که به نظر می‌رسد تست HPV در غربالگری سرطان دهانه رحم بسیار موثرتر از روش‌های دیگر است و به احتمال زیاد در آینده غربالگری سرطان دهانه رحم شامل تست HPV خواهد بود که به معنای تغییر در استراتژی تشخیص این سرطان است.

سرطان دهانه رحم دومین سرطان شایع در زنان جهان و پنجمین عامل مرگ ناشی از سرطان در آنان است. بییشتر موارد ابتلا به این سرطان در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد که برنامه تست دوره‌ای ندارند اما در کشورهای پیشرفته با انجام پاپ اسمیر موارد ابتلا به این سرطان کاهش بسیار چشمگیری پیدا کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha