سلامت نیوز : نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی درخصوص مشکلات رود کارون در این استان گفت: مدیران وزارت نیرو مقصر اصلی مشکلات فعلی رود کارون هستند.

اسماعیل جلیلی در گفت و گو با پانا، در این باره توضیح داد: متاسفانه در طول سال های گذشته برداشت هایی ناصحیح از آب کارون توسط وزارت نیرو صورت گرفته که شرایط فعلی را برای این رود رقم زده است.

تشریح مشکلات رودخانه کارون

وی افزود: برداشت آب در پایین دست رود کارون به منظور بهره برداری برای زمین های کشاورزی، آب شرب مردم خوزستان، چهارمحال و بختیاری و حتی لرستان نیز یکی دیگر از اقداماتی بوده که رود کارون را با تهدید مواجه کرده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیریت غیرصحیح در استفاده از آب رود کارون، آن را با مشکلات عدیده مواجه کرده است، تصریح کرد: نگاهی که تا کنون به بهره برداری غیرصحیح از رود کارون شده منجر به این شد که صنعت کشاورزی در خوزستان به سختی و نامطلوبی صورت بگیرد.
نماینده مردم خوزستان در مجلس یادآور شد: همچنین قرار بود که وزارت نیرو 260 میلیون متر مکعب آب از این رود به منظور استفاده شرب مردم استان و همچنین مردم همجوار با خوزستان برداشت کند اما متاسفانه با اقداماتی که صورت گرفت خواستند تا بهره داری از این رود را 5 برابر کنند که این موضوع مورد اعتراض مردم و مسئولان قرار گرفته است.
وی با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه رود کارون قرار دارد، گفت: یکی از عمده مشکلاتی که بر سر راه رود کارون ایجاد شد، حفر تونل های عظیم در مسیر رود کارون بود که آن را تحت تأثیر قرار داد، از طرفی زمین های کشاورزی و کشت برنج در استان های پایین دست رود کارون نیز این رودخانه را با مشکلات مواجه کرد.
جلیلی اضافه کرد: در واقع تصم گیری های اشتباه وضعیت رود کارون را با مشکل مواجه می کند و مسئولان نباید با انجام اشتباهی دیگر، اشتباه قبلی را جبران کرده و صدمات جبران ناپذیری را به این رودخانه وارد کنند.
ارسال نامه اعتراض مردم خوزستان به رئیس جمهور
وی در ادامه با تأکید بر اینکه هم مردم و هم نمایندگان مجلس نسبت به اقداماتی که برای رود کارون شده معترض هستند، خاطرنشان کرد: نمایندگان این استان اعتراض خود را در قالب نامه به رئیس جمهور، رئیس سازمان محیط زیست و همچنین رئیس مجلس مطرح کرده اند.
رود کارون با زندگی مردم خوزستان عجین است
جلیلی با اشاره به اینکه رود کارون با زندگی مردم خوزستان عجین است، گفت: سال های متمادی است که رود کارون ارتباطی هارمونیک با مردم این منطقه دارد و نمی توان با اقدامات ناصحیح در این ارتباط وقفه ایجاد کرد.
نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیران وزارت نیرو مقصر اصلی مشکلات فعلی رود کارون هستند، گفت: باید اجازه داد رود کارون مسیر طبیعی خود را ادامه داد.
رود کارون پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رودخانه در کشور است که این رود با درازای ۹۵۰ کیلومتر طولانی‌ترین رودی‌ست که تنها در داخل کشور قرار دارد و همچنین تنها رود ایران است که بخشی از آن قابل کشتیرانی است. آب آشامیدنی کلان‌شهر اهواز از رودخانه کارون تامین می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha