چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8624

یك متخصص ارتودنسی گفت:‌ بهترین سن معالجات ارتودنسی 10 تا 12 سالگی است و تا هر سنی كه دندان‌ها سالم باشد، امكان‌ معالجه ارتودنسی وجود دارد.

دكتر محمدحسین توده زعیم در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ارتودنسی رشته تخصصی از علم‌ دندانپزشكی است كه به مرتب كردن دندان‌های نامنظم و پیشگیری و درمان فك‌های ناهنجار اختصاص دارد.

وی در خصوص هدف معالجات ارتودنسی تصریح كرد: هدف از معالجات ارتودنسی، قرار دادن دندان‌ها در محل طبیعی خود می‌باشد تا در رابطه صحیح با دندان‌های فك مقابل قرار گیرند.

وی ادامه داد: این درمان به عمل جویدن و تكلم كمك كرده و در عین حال از بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان جلوگیری و باعث ازدیاد عمر دندان‌ها می‌شود و در نهایت به بهبود ظاهر بیمار نیز كمك می‌كند.

دكتر توده زعیم گفت: بهترین سن معالجات ارتودنسی 10 تا 12 سالگی است ولی تا هر سنی كه دندان‌ها سالم باشند، امكان معالجه ارتودنسی وجود دارد (به جز موارد وجود مشكلات اسكلتی فكین) با این تفاوت كه در سنین بالا مدت درمان طولانی‌تر می‌باشد.

وی افزود: مدت درمان ارتودنسی برحسب شدت نامرتبی دندان‌ها و سن بیمار متفاوت است كه زمان متوسط این معالجات دو سال است.

این متخصص ارتودنسی اذعان كرد: از آن جا كه سیستم بدن افراد مختلف و نوع ناهنجاری آنها با یكدیگر متفاوت می‌باشد، طول مدت معالجه و همچنین نحوه درمان یك فرد با دیگری نیز تفاوت دارد.

دكتر توده زعیم در خصوص مراقبت از دستگاه‌های ارتودنسی گفت:‌ از آن جا كه این دستگاه‌ها ظریف و بسیار حساس هستند، باید از آنها مراقبت دقیق به عمل آید تا درمان به نحو مطلوب و به موقع انجام شود كه این مراقبت‌ها شامل وسایلی همچون قاشق و چنگال است كه باید با احتیاط وارد دهان شود و از برخورد خودكار و نظیر آن به براكت‌ها خودداری شود.

وی توصیه كرد: این افراد باید ‌از خوردن غذاهای سخت مانند نان خشك، ته دیگ برنج و غذاهای استخوان‌دار اجتناب كنند و درخصوص غذاهای استخوان دار باید ابتدا استخوان خارج و سپس وارد دهان شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد خاطرنشان كرد: خوراكی‌های چسبنده مانند شكلات‌های چسبنده، آدامس‌، سوهان، گز و ‌آب نبات‌های سخت در این بیماران، نباید استفاده شود. گاز زدن به مواد خوراكی مانند سیب و ساندویچ انجام نشود و در صورتی كه بیمار تمایل به استفاده از این خوراكی‌ها داشته باشد، باید آن را به قطعات كوچك تقسیم و با دندان‌های عقب عمل جویدن را انجام دهد و از شكستن تخمه وخوردن مغز گردو، فندق،‌ بادام و پسته جدا خودداری شده و در صورت نیاز به قطعات كوچك تقسیم شود.

دكتر توده زعیم در پایان مسواك زدن بعد از هر وعده غذایی اصلی(سه نوبت در شبانه روز) و هر دفعه حدود 10 دقیقه، تمیز كردن دندان‌ها و براكت، شست‌وشوی مرتب دهان با آب نمك، ماساژ دندان و لثه‌ها با انگشت و تمیز كردن بین دندان‌ها با كمك خلال دندان را از مراقبت‌های این افراد عنوان و خاطرنشان كرد: در صورتی كه این مراقبت‌ها انجام نشود، طول دوره درمان طولانی شده و به دندان‌ها و لثه‌ها آسیب می‌رسد و در نتیجه دندان‌ها پوسیده و لثه‌ها متورم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha